SAS øker kraftig på langdistanse, men merker sterkt yield-press. Foto: SAS
SAS øker kraftig på langdistanse, men merker sterkt yield-press. Foto: SASVis mer

Men yielden fortsetter fallet

SAS med rekordfulle fly

Etter at både SAS og Norwegian har lagt frem trafikktall for oktober er konklusjonen at Norwegian fyller flyene best, SAS er mest punktlige, og begge merker presset på inntjeningen. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar): SAS la i dag frem trafikktallene for oktober som viste at de fløy flere enn noensinne i oktober.

Selskapet fraktet totalt 2,77 millioner passasjerer inkludert charterflygninger, noe som er en økning på 3,9 prosent fra samme tid i fjor. Ekskludert charterflygninger fløy SAS 2,67 millioner passasjerer etter en økning på 3,3 prosent.

Inkludert chartertrafikken fløy dermed SAS rundt 7000 flere passasjerer enn Norwegian som også kunne rapportere om 2,77 millioner passasjerer i oktober. Norwegian hadde riktignok en økning på hele 16 prosent fra samme tid i fjor.

SAS hadde en punktlighet på 87,6 prosent i oktober, noe bedre enn Norwegian som fikk 79,5 prosent av flyene sine av gårde til oppsatt rutetid.

Fyller flyene bedre

Den totale kapasiteten til SAS økte med 10,8 prosent, mens RPK (inntektsgivende passasjerkilometer), økte med 13,2 prosent, noe som betyr fullere fly. Kabinfaktoren økte med 1,6 prosent poeng til 79,7 prosent, som er ny rekord for oktober.

Norwegian oppnådde til sammenligning en fyllingsgrad på 88,4 prosent i oktober.

Langdistanse

Største delen av veksten kommer fra satsingen på nye langdistanseruter til amerikanske byer som Boston, Los Angeles og Miami, i tillegg til økte frekvenser på eksisterende ruter.

Totalt økte SAS den regulære langdistansetrafikken med 34,1 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For Norwegian er det også i stor grad langdistansetrafikken som er driveren. Passasjerveksten på langdistanserutene for Kjos-selskapet var på vanvittige 56 prosent i forhold til oktober 2015, og kabinfaktoren på langrutene var på hele 95 prosent.

Utfordrende marked

«Selv om etterspørselen vokser, har markedet blitt mer utfordrende», heter det i meldingen fra SAS.

I likhet med Norwegian, opplever nemlig SAS et stort press på inntjeningen. Yielden falt med 12 prosent justert for valutaendringer fra samme tid i fjor og RASK (inntekt per tilgjengelige passasjerkilometer) hadde et valutajustert fall på 10 prosent.

Av meldingen fremgår det at drivstoffprisene har begynt å stige, samtidig som dollaren har styrket seg kraftig mot den svenske kronen, og at dette har hatt en negativ effekt på arbeidskapitalen og inntjeningen.

-Til sammen vil dette ha en merkbar effekt på den finansielle utviklingen i perioden fra august til oktober 2016, skriver selskapet.

Krasjlanding på børsen

Aksjekursen til SAS har fått juling i år. Bare siste måneden har kursen falt 14,33 prosent, og siden nyttår har aksjekursen nesten halvert seg.

Norwegian opplever heller ikke medvind på børsen, men noe mer enn SAS. Siste måneden er aksjen ned 5,09 prosent, og så langt i år er aksjen ned 14,15 prosent.

I dag er Norwegian-aksjen opp med 0,29 prosent, mens SAS er ned 0,74 prosent.

Flere økonominyheter:
Myrseth stokker om - anbefaler seks aksjer
- Det verste fallet er over i Stavanger
Ryanair tjente over 10 mrd.