- SAS mot stupet

Sjefen har ikke innsikt, styret har ikke kompetanse og selskapet har tapt fem milliarder, skriver Ekstra Bladet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den danske avisa Ekstra Bladet og den svenske avisen Expressen starter i dag en massiv artikkelserie om flyselskapet SAS. De levner selskapet liten ære.

- Sas er ikke i krise, men i livsfare, skriver Ekstra Bladet.

De mener det er tre viktige grunner til at SAS er i større trøbbel enn andre kriserammede selskaper:

  1. Da SAS fikk dansken Jørgen Lindegaard som direktør den 8. mai, fikk man en direktør som ikke har forstand på flydrift.
  2. I nobember i fjor fikk selskapet et nytt styre. Ingen i styret har forstand på flydrift.
  3. Det er ille nok å ha en statlig eier. SAS er eid av tre stater; Norge, Sverige og Danmark.

Driver dyrt

Expressen redegjør for hvor mye dyrere SAS driver enn andre selskaper:

  • SAS taper 10000 kroner i timen.
  • Færre reiser businessclass.
  • SAS har 3,4 ansatt på bakken per ansatt i luften. Ryanair har 1,3.
  • SAS selger bare 10 prosent av billettene på billigste måte via Internett. Ryanair selger 83 prosent via nettet.
  • Det er 17 år siden det første lavprisselskapet kom i Europa. SAS har ikke sett uviklingen før nylig.

Avisene kommer med flere artikler om krisen i SAS denne uken. Fire journalister har jobbet med saken i tre uker.

Les mer i Expressen.

<B>FÅR KRITIKK:</B> SAS-sjefen Jørgen Lindegaard levnes liten ære i svenske og danske aviser i dag.