SAS og Widerøe krever milliarderstatning

Flyprodusenten Bombardier er skuffet. Framholder at flyene er helt sikre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no:) Etter nok en nødlanding i Kastrup på lørdag med et Dash 8-fly, kan flyprodusenten Bombardier nå vente seg erstatningskrav i milliardklassen fra SAS.


- Det er en enorm oppgave bare å kalkulere hvor mye vi taper på dette, sier kommunikasjons-direktør i SAS-gruppen Bertil Ternes til Dagsavisen.

Widerøe hardest rammet

Sist Dash 8-flyene ble holdt på bakken i tre uker, kostet det SAS minst 300 millioner svenske kroner. Nå skal alle de 27 flyene byttes ut. Det kan føre til enorme tap og nye milliardsøksmål mot den canadiske flyprodusenten Bombardier.

Widerøe blir hardest rammet av beslutningen om å sette Dash 8 på bakken for godt. Mens flytypen bare står for fem prosent av flygningene til SAS, har hele 30 prosent av Widerøes flygninger foregått med denne flytypen.

- Vi lar SAS-konsernet, som vår eier, ta dialogen med Bombardier. Beslutningen om å sette flyene på bakken, er vi absolutt fornøyd med. Det var ingen annen beslutning å ta. Tilliten til Dash 8 er tynnslitt, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe til Dagbladet.no.

Konsernsjef Mats Jansson i SAS kalte beslutningen «stor, sterk og unik» på en pressekonferanse på i Sverige i helga.

Ifølge Jansson vil ikke SAS gå til søksmål mot flyprodusenten, men han åpner for nok et erstatningskrav.

SAS og Widerøe krever milliarderstatning

- Vi kommer til å ha diskusjoner med selskapets øverste ledelse om erstatningsspørsmålet i denne nye situasjonen, sier Jansson, ifølge NTB.

- Alt fungerte hundre prosent

Kaptein Odd Herlofsen (48) fra Kristiansand sørget for at 40 passasjerer og besetningen på fire kom trygt fra nødlandingen i København.

- Det er dette som er jobben min, sier han til VG. Den erfarne piloten at han er glad for at det gikk så bra som det gikk.

- Alt fungerte ett hundre prosent i kabinen, sier Herlofsen. 

Piloten sier at han ikke får lov til å uttale seg om selve ulykken, eller om flytypen, før granskingen av hendelsen er sluttført.

Bombardier mener flyene er sikre

SAS krever allerede 500 millioner svenske kroner i erstatning av Bombardier etter at alle Dash 8-flyene måtte holdes på bakken i tre uker, etter en ulykke i Vilnius 12. september.

Ifølge SAS er det selskapets omdømme som er grunnen til at flyene tas ut av drift. Produsenten Bombardier står fast på at flyene er like sikre som før, og sier seg skuffet over SAS\' beslutning.

- Vi har rådet alle Q400-flyoperatører til å fortsette som normalt med Q400-flyginger, skriver flyprodusenten i en pressemelding. Det er rundt 170 Dash 8 Q 400-fly i drift verden over, mange av dem i Europa.

Det er først og fremst SAS-flyginger til Danmark som rammes, samt en rekke av Widerøes innenlandsruter. Men Widerøe understreker at folk skal komme dit de skal.

- Leier inn fly

- Vi har noe reservemateriell i form av noen mindre fly som vi setter inn. På mellomlang sikt vil vi leie inn fly og mannskap. Dessuten har vi startet arbeidet med å se på andre flytyper som vil kunne erstatte Dash 8 permanent, sier Richard Kongsteien til Dagbladet.no.

I dag har Widerøe bare måttet kansellere en rundtur mellom Bergen og Tromsø og en rundtur mellom Svaanger og Torp.

Informasjonsledelsen i selskapet understreker at folk kan sjekke status for sin avgang på wideroe.no under tjenesten «Er flyet i rute?».

Ifølge SAS kan ruta mellom Stockholm og Trondheim bli berørt, men alle innenlandsflygingene vil gå som normalt, fordi den aktuelle flytypen ikke brukes på innenlandsrutene.

NØDLANDET: Et SAS-fly fra Bergen måtte nødlande på Kastrup lørdag ettermiddag.