SAS og Widerøe krever milliarderstatning

Flyprodusenten Bombardier er skuffet. Framholder at flyene er helt sikre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no:) Etter nok en nødlanding i Kastrup på lørdag med et Dash 8-fly, kan flyprodusenten Bombardier nå vente seg erstatningskrav i milliardklassen fra SAS.

- Det er en enorm oppgave bare å kalkulere hvor mye vi taper på dette, sier kommunikasjons-direktør i SAS-gruppen Bertil Ternes til Dagsavisen.

Widerøe hardest rammet

Sist Dash 8-flyene ble holdt på bakken i tre uker, kostet det SAS minst 300 millioner svenske kroner. Nå skal alle de 27 flyene byttes ut. Det kan føre til enorme tap og nye milliardsøksmål mot den canadiske flyprodusenten Bombardier.

Widerøe blir hardest rammet av beslutningen om å sette Dash 8 på bakken for godt. Mens flytypen bare står for fem prosent av flygningene til SAS, har hele 30 prosent av Widerøes flygninger foregått med denne flytypen.

- Vi lar SAS-konsernet, som vår eier, ta dialogen med Bombardier. Beslutningen om å sette flyene på bakken, er vi absolutt fornøyd med. Det var ingen annen beslutning å ta. Tilliten til Dash 8 er tynnslitt, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe til Dagbladet.no.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer