SAS og Widerøe setter alle Dash 8-Q400-fly på bakken etter ny ulykke

- Det var panikk. Hele flyet vred seg og krenget, forteller rystet passasjer. Omfattende kanselleringer i dag, 1500 passasjerer i Norge rammes.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): SAS og Widerøe setter nå alle DeHavilland Dash 8-Q400-fly på bakken etter at enda et fly i natt måtte lande uten at landingshjulene fungerte. 

Dessuten har flyprodusenten Bombardier besluttet å sette alle Dash 8-Q400-fly i verden på bakken etter nattas hendelse.

SAS-flyet landet i natt på flyplassen i Vilnius. Alle passasjerer ble evakuert og er i god behold, ifølge SAS, som ifølge en pressemelding har et kriseteam på vei til den litauiske hovedstaden for å bistå mannskap og passasjerer.

- Hjulet var løst

Uhellet i går kveld gjelder flight SK2748, som var på vei fra København til Palanga i Litauen, men i stedet valgte å lande i Vilnius ved midnatt norsk tid.

SAS skriver i en pressemelding at at de ikke har noen andre detaljer rundt hendelsen så langt, utenom at det var 48 passasjerer og 4 besetningsmedlemmer. Alle ble evakuert etter landing.

En svensk passasjer som var om bord, forteller at det smalt ved landingen.

- Motoren stanset, og det ene hjulet var løst. Flyet nødlandet på det ene hjulet, og vi kunne høre hvordan det smalt ved landingen, forteller passasjeren, som vil være anonym, til Dagensnyheter.se.

HAVARERT: SK2748 står havarert utenfor rullebanen i Vilnius etter den andre ulykken på en uke der et Dash 8-Q400-fly krasjer på grunn av landingshjul som ikke fungerer. Foto: REUTERS/SCANPIX
HAVARERT: SK2748 står havarert utenfor rullebanen i Vilnius etter den andre ulykken på en uke der et Dash 8-Q400-fly krasjer på grunn av landingshjul som ikke fungerer. Foto: REUTERS/SCANPIX Vis mer

Ingen kom fysisk til skade, men folk var rystet.

- Det var panikk. Hele flyet vred seg og krenget, sier han.

Flere ulykker med Dash 8

På søndag krasjlandet et fly av denne typen på Aalborg Lufthavn i Danmark da det høyre landingshjulet løste seg ut, men klappet sammen under vekten av flyet da det landet, hvorpå en propell slo inn i kabinen og en motor tok fyr.

På mandag måtte to fly, begge på vei fra København til Praha, snu kort tid etter avgang på grunn av problemer.

- Det som har skjedd i Vilnius i natt, likner på Aalborg-hendelsen, altså at landingshjulene ikke ble utløst ved landing, sier informasjonssjef i SAS Bertil Ternert til Dagbladet.no onsdag morgen. 

Han forsøker nå å få den kanadiske produsenten over til Sverige for å hjelpe til.

Også Widerøe, som har fire fly i trafikk i Norge, setter sine 8-Q400 på bakken.

- Ulykken i Vilnius i natt har så mange likhetstrekk med ulykken i Ålborg søndag,

at vi må forsikre oss enda en gang om at dette ikke er en feil som kan dukke opp også på våre fly, sier informasjonssjef Richard Kongsteien i Widerøe i en pressemelding.

Etter ulykken i Aalborg uttalte Kongsteien at Widerøe ville avvente SAS\' resultater etter granskingen, men følger nå storebrorselskapet og setter alle sine 8-Q400 ut av drift inntil videre.

Flyprodusenten, kanadiske Bombardier, tar nå konsekvensen av de siste dagenes uhell og anbefaler sterkt at alle Dash 8-Q400 i verden med 10 000 landinger eller mer settes på bakken mens selskapet utarbeider og gjennomfører en planlagt gransking av flytypen, skriver SAS i en ny pressemelding

Usikker på tillit

- Vi forsøker å få kontakt med produsenten Bombardier for å få hjelp til å vurdere situasjonen videre, sier Ternert i SAS.

Han vil ikke si om SAS har tillit til selskapet som har levert de totalt 27 Dash 8-Q400-flyene SAS-gruppen disponerer.

- Har dere tillit til Bombardier etter at dette skjer for andre gang på bare få dager?

- Nå skal vi sette oss ned og ha en ny og dyp samtale om dette. Første gangen dette skjedde, sa de at det var et engangstilfelle, men nå har det altså skjedd igjen. Det er det samme landingshjulet, det høyre, som har sviktet, sier Ternert til Dagbladet.no.

Flytypen er ikke fast stasjonert i Norge av SAS, men flyr blant annet rutene København-Stavanger/Bergen og Stockholm-Trondheim.

For Widerøes del er alle avganger fra Torp Sandefjord til København, Bergen og Trondheim innstilt. Også avganger mellom Trondheim og København, Bergen og Bodø eller Tromsø er kansellert. Det vil ramme rundt 1500 passasjerer, melder NTB.

- Widerøe beklager på det sterkeste den ulempen dette medfører for mange av våre reisende, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien, som ber passasjerer sjekke selskapets hjemmesider for informasjon, samt kontakte Widerøe på nærmeste flyplass hvis avgangen er kansellert.

- Vi vil hjelpe til med å booke om eller ordne annen reisemåte. Vi vurderer muligheten for å sette inn buss på enkelte strekninger, sier Kongsteien til NTB.

Amerikanske luftfartsmyndigheter meldte våren 2005 om at det under tester ble funnet metaltretthet i landingsstellet, melder Ekstrabladet.dk. Dette skal ifølge teknisk sjef i SAS, Geir Steiro, være rettet opp.

Kanselleringer

Etter ulykken søndag besluttet SAS-ledelsen å opprettholde flyvninger med Dash 8-Q400, men har altså snudd etter to ulykker på få dager.

- Nå er det tatt en beslutning om at alle fly av denne typen settes på bakken, sier Ternert.

Informasjon om kanselleringer vil offentliggjøres blant annet på SAS\' hjemmesider. Det er allerede klart at flyvningene fra Stavanger-København og Stockholm-Trondheim er innstilt.

Det nordiske luftfartsvesenet (SLV) legger dessuten ned flyforbud for alle SAS\' Dash 8-Q400, men forbudet kommer først etter at SAS selv har satt alle flyene ut av drift.

- Første gang

Til den danske avisen Politiken.dk sier kommunikasjonsdirektør i Bombardier at landingshjul som knekker, er et ukjent fenomen.

- Det er første gang noensinne at landingsstellet har kollapset på en Q400. Det kan jeg garantere, sier Bert Cruickshank.

Men dette stemmer ikke. Flere fly av samme type har vært involvert i landinger der landingshjulene har kollapset, senest i mars ville ikke neselandingshjulet på et av dem gå i stilling.

Det samme skjedde på den japanske flyplassen Osaka i 2004, melder Berlingsketidene.dk.

I januar 2003 mistet et Austrian Airways-fly av samme type det ene landingshjulet under takeoff fra Salzburg på vei til Frankfurt. Se lista over kansellerte SAS-avganger til og fra København her.

Se informasjon om kansellerte Widerøe-avganger på selskapets hjemmesider.

Sjekk om flyet ditt er i rute, på Avinors hjemmesider.

Pårørende til passasjerer på Vilnius-flyet kan ringe SAS på +45 32 32 60 01 eller +372 605 85 75 for informasjon.

SKAL KONTROLLERES: SAS har bedt produsent Bombardier om hjelp til å sjekke fly av typen DeHavilland Dash 8-Q400.
UTEN LANDINGSHJUL: SAS-flyet som havarerte i Aalborg, står fremdeles på den militære delen av flyplassen, med den opprevne buken godt synlig.
FIKK EN TRØKK: Den noe istykkerslåtte motoren på Aalborg-flyet.