SAS-oppkjøp gir flyplass-nedleggelser

SAS' planlagte oppkjøp av Braathens kan føre til nedleggelse av flere norske flyplasser. Færre flyavganger betyr reduserte inntekter for Luftfartsverket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Styreleder Erlend Rian i Luftfartsverket sier til NRK at et oppkjøp vil kunne føre til så store økonomiske problemer at man blir avhengig av subsidier.

- Dersom det skulle bli færre flyginger enn det som er tilfelle nå, vil det umiddelbart påvirke inntektsnivået til Luftfartsverket. Dermed vil også evnen til å opprettholde nødvendig infrastruktur på flyplassene bli enda mindre og enda dårligere enn den er i dag, sier Rian.

Paradoks

Lederen i Stortingets samferdselskomité, Oddvard Nilsen (H), mener det kan bli behov for subsidier fra staten.

- Det er blant annet statens avgifter knyttet til flytrafikk som har medvirket til at Braathens nå må innstille. Paradokset er at vi i neste omgang kanskje må subsidiere Luftfartsverket. Dette er en ond sirkel, sier han til NRK.

Dagens Næringsliv forteller samtidig at kun fire av 45 flyplasser her i landet går med overskudd av betydning. I tillegg til Gardermoen er det Flesland, Sola og Værnes. Disse flyplassene har årlige overskudd i hundremillionersklassen, skriver avisen. Kjevik, Vigra, Kvernberget og Bødø går så vidt i pluss, mens alle de andre flyplassene trenger tilskudd. Overskuddet fra de store flyplassene går inn i en pott som brukes til å dekke opp underskudd på mindre lufthavner, samt til å foreta investeringer og dekke avskrivninger.

Forverret investeringsevne

Også Luftfartsverkets kommunikasjonsdirektør Merete Agerbak-Jensen er bekymret for SAS-oppkjøpet.

- Det er klart at færre flyginger vil slå negativt ut på Luftfartsverkets bunnlinje. Vår investeringsevne kan bli dramatisk forverret, sier hun til Dagens Næringsliv.

Agerbak-Jensen sier Luftfartsverket ikke kan regne eksakt på de økonomiske konsekvensene før de vet hvor stor trafikknedgangen blir, og fra hvilket tidspunkt.

(NTB)