SAS-pilotene ble ikke enige med konsernet

SAS-pilotene klarte ikke å bli enige med SAS-konsernet. Forhandlingene fortsetter mandag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Striden mellom ledelsen og pilotene går på at konsernet vil at pilotene bare skal være ansatt i tre nasjonale selskap. Det norske selskapet er SAS Braathens, der de norske SAS-pilotene også er ansatt i dag.

SAS-pilotene i de tre skandinaviske landene nekter å miste ansettelsesforholdet til konsernet, sier nestleder Jens Lippestad i Norske SAS-flygeres forening (NSF)

– For oss er det helt uakseptabelt å gi opp dette. Vi er et fellesskap og ønsker å være ansatt i konsernet som et fellesskap. Vi ønsker å forhandle samlet, men dette dreier seg også om vår jobbsikkerhet i framtiden, sier Lippestad til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Møtes igjen mandag

NSF-nestlederen forteller at konsernledelsen i Stockholm tirsdag la fram en skisse til løsning som SAS-pilotene ikke aksepterte på grunn av ansettelsesforhold.

Ved 21-tiden la SAS-pilotene fram sitt forslag til løsning, og dette skal ledelsen ta stilling til fram til partene møtes på ny mandag 13. februar.

– Vi mener at vårt forslag er smertefritt for ledelsen å gjennomføre, sier Lippestad

– Nærmere enighet

UENIGE: 
Ledelsen la fram en skisse til løsning som SAS-pilotene ikke aksepterte Foto: Scanpix
UENIGE: Ledelsen la fram en skisse til løsning som SAS-pilotene ikke aksepterte Foto: Scanpix Vis mer

Lippestad sier det fortsatt er rom for forhandlinger med konsernledelsen, og sier at konsernet har nærmet seg pilotenes krav. Likevel frykter pilotene at de ikke lenger skal være ha et samlet ansettelsesforhold med konsernet.

– Vår jobbtrygghet er det aller viktigste punktet. Hvis pilotene brytes opp i nasjonale selskaper, kan konsernet bruke en splitt og hersk-metode mot oss. Det vil føre til at utenlandske flygere kan overta våre jobber om få år, sier Lippestad.

(ANB)