SAS-piloter bryter med fagforening

Norske SAS-piloters forening mister medlemmer til en ny norsk flygerforening, Scandinavian Pilot Union, som er på plass i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det betyr at rundt 800 flygere i SAS Braathens fra i dag er organisert i tre forskjellige fagforeninger; Norske SAS-flygeres Forening, SAS Braathens Flygerforening (flygere fra Braathens) - og nykommeren Scandinavian Pilot Union.

Styret i SPU blir konstituert i dag.

Flygere i det tidligere SAS Commuter var luta lei behandlingen de fikk av sin egen fagforening, Norske SAS-flygeres forening, NSF. I fjor høst stiftet de en ny flygerforening for piloter ansatt i SAS-konsernet og piloter med nær tilknytning til konsernet.

Forskjellsbehandlet

-  NSF har ikke ivaretatt SAS Commuter-pilotenes interesser. Vi hadde ingen påvirkningskraft og er ikke blitt behandlet likeverdig med SAS-pilotene, sier flyger Ørjan Thune, en av pådriverne bak den nye foreningen.

Rundt tretti flygere reagerte spontant på ideen om å bryte ut av NSF. Thune bekrefter at de har god kontakt med tidligere Braathens-flygere med tanke på å samle krefter i en felles forening.

SPU har planer om å melde seg inn i arbeidstakerorganisasjonen Parat, som er i YS. Nylig ble det kjent at de 320 tidligere Braathens-flygerne som er organisert i SAS Braathens Flygerforening (SBF) melder seg ut av SAS-dominerte Norges Flygerforbund og inn i YS. SAS Braathens-sjef Petter Jansen får dermed tre flygerforeninger «på huset» der rundt halvparten av flygerne er tilsluttet samme hovedorganisasjon.

Makt og trusler

-  Det er en grunn til at vi nå sitter med tre fagforeninger på huset. Enhver er seg selv nærmest. Vi burde selvfølgelig vært én forening, men først måtte vi vært enige om en del ting, sier Ørjan Thune.

Parat/YS er godt kjent med problemene som hersker i SAS-konsernet og ønsker alle flygerne velkommen.

-  Der man i Braathens løste ting gjennom samarbeid, er det makt, trusler og arbeidskamp som er språket det lyttes til i SAS-konsernet, ifølge Parats advokat Kjetil Edvardsen.

Han lover at Parat skal gjøre sitt ytterste for at pilotene blir behandlet «slik vi forventer at norske arbeidsgivere behandler sine ansatte».

Splitt og hersk

Tidligere direktør for kommunikasjons- og samfunnskontakt i Braathens, Frode Geitvik, hevder ledelsen i SAS-konsernet høster som den sår. Han har fortsatt sterke meninger om tida før og etter sammenslåingen av flyselskapene.

-  SAS-ledelsen lovet en ting og gjorde noe helt annet. Nå opplever den ene ansatte-gruppa etter den andre akkurat det samme. Dette har bygd seg opp over tid. Når konsernledelsen bryter avtaleverket midt i en periode, er det klart SAS-flygerne blir forbannet, sier han.

-  Konsernledelsen skaper konflikter med alle sine ansatte på den måten. De prøver å lage A-lag og B-lag og spiller gruppene ut mot hverandre, sier Geitvik, som i dag er informasjonsdirektør i Hafslund.

Geitvik mener SAS aldri har klart å få med seg de Braathens-ansatte. Problemet nå er at også egne SAS-ansatte skyves ut.

-  Du vinner ikke en krig mot dine ansatte, sier Geitvik.

-  Konsernledelsen i Stockholm driver et kynisk spill. Vi aksepterer ikke lenger å bli satt opp mot hverandre. Slikt blir det verken samhold eller fornuft av, sier en SAS-pilot til Dagbladet.

STERKT KRITISK: Eks-informasjonsdirektør i Braathens, Frode Geitvik (t.h.), mener SAS-ledelsen har lovet noe, men har gjort noe annet. Eks-Braathens-eier, Per G. Braathen (t.v.).