SPRINGENDE PUNKTER I STREIKEN: - Hvis jeg skal peke på to ting, er det hvor lenge man kan fly sammenhengende med to piloter, og hviletid i forhold til om man flyr mot øst eller vest, sier lederen for de streikende pilotene i Norske SAS-flygeres forening (NSF), Rune Sundland fra Norsk Cockpit Forbund. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
SPRINGENDE PUNKTER I STREIKEN: - Hvis jeg skal peke på to ting, er det hvor lenge man kan fly sammenhengende med to piloter, og hviletid i forhold til om man flyr mot øst eller vest, sier lederen for de streikende pilotene i Norske SAS-flygeres forening (NSF), Rune Sundland fra Norsk Cockpit Forbund. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

SAS-piloter: Forsøkt truet til uforsvarlig fly- og arbeidstid

- Absurd, mener SAS-ledelsen om streiken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SAS-streiken er i helga trappet opp til 17 piloter, og fortsatt er det ingen kontakt mellom partene. Verken SAS-ledelsen eller de streikende pilotene i Norske SAS-flygeres Forening (NSF) ville i formiddag si hva som blir neste skritt, eller når det kommer.

I dag kanselleres en flygning fra København til Tokyo, mens det i morgen ikke ligger an til kanselleringer.

Men allerede nå trappes ordbruken opp.

- Uforsvarlig, mener lederen for de streikende pilotene, Rune Sundland, om forslaget til fly- og arbeidstid som SAS-ledelsen har lagt på bordet.

- 300 piloter setter 13000 jobber i fare, sier SAS' informasjonssjef Knut Morten Johansen.

- Ultimatum - De har lagt seg til en framgangsmåte som går på å true mer enn å forhandle. Det å få et ultimatum på bordet er vanskelig å svelge, sier Rune Sundland.

Han reagerte kraftig, da SAS' forhandlere under meklingen natt til torsdag 21. mai la et fiks ferdig avtaleforslag på bordet.

- Vi hadde ikke meklet oss gjennom alle områdene, og så kom en komplett avtale seilende over bordet i en mekling. Det  var oppsiktsvekkende. I tillegg var ikke innholdet forsvarlig i forhold til HMS (Helse, miljø og sikkerhet), sier Sundland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bruddet var et faktum.

- Tvingende nødvendig Ifølge SAS var grunnen til at en avtale ble lagt på bordet under meklingen at det hadde vært samtalt og forhandlet siden i fjor høst, og at de andre pilotfagforeningene hadde sagt ja til denne avtalen.

- Når man da ikke har framdrift i forhandlingene, heller ikke i meklingen, og er tre timer på overtid, var det tvingende nødvendig for SAS å legge fram en avtale og et klart rammeverk som de andre fagforeningene hadde sluttet seg til, fordi vi måtte vite hvordan NSF stilte seg til det, sier SAS' informasjonssjef Knut Morten Johansen.

- Var det et ultimatum?

- Nei. Vi måtte ha en respons på en rammeavtale som de andre foreningene hadde sagt ja til, men NSF avviste hele avtalen, sier Johansen.

- Uforsvarlig Hvordan de streikende i det hele skal kunne oppnå noe etter at 80 prosent av pilotene i SAS-konsernet nå har godtatt SAS-ledelsens tilbud, kommenterer Sundland på denne måten:

- Vi håper å få adressert det vi mener er uforsvarlig, og vi må få en norsk tariffavtale. Vi kan ikke stå avtaleløse, sier Sundland.

På Dagbladets spørsmål om hvem SAS-ledelsens tilbud på HMS-området er uforsvarlig for, pilotene eller passasjerene, svarer han slik:

- Hvis du skal til en lege, eller en kirurg, og får spørsmålet «Vil du ha en som har jobbet i 14 timer eller en som er uthvilt?», da vil vel de fleste har en som er uthvilt, sier Sundland.


Springende punkter Han oppfatter flytid og hviletid som springende punkter i uenigheten med SAS, mens lønn derimot ikke har vært tema.

- GODT INNENFOR: - Vi er godt innenfor myndighetsgrensene, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS Norge, om SAS' praksis for arbeid og hvile under langdistanseflygninger.
- GODT INNENFOR: - Vi er godt innenfor myndighetsgrensene, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS Norge, om SAS' praksis for arbeid og hvile under langdistanseflygninger. Vis mer

- Hvis jeg skal peke på to ting, er det hvor lenge man kan fly sammenhengende med to piloter, og hviletid i forhold til om man flyr mot øst eller vest.

Sundland forklarer at begrensningene myndighetenes regelverk setter i dag er 14 timer sammenhengende i cockpit, og 17 timer i sammenhengende arbeid.

Han har liten sans for SAS-ledelsen framgangsmåte når nye langdistanseruter etableres.

- Hvis man finner en destinasjon litt lenger unna, er det liksom bare å fly litt lenger eller hvile litt mindre. Man må forholde seg til menneskets fysiologiske begrensninger, sier Sundland.

- Absurd Det sier SAS' informasjonssjef at SAS allerede gjør.

- I dag eksisterer det en kunstig lav grense i SAS på 6,5 timer (for sammenhengende flytid, red. anm.), mens myndighetsgrensa er dobbelt så lenge. SAS vil at en kollektiv avtale skal reflektere det som vi faktisk flyr, slik at vi ikke kommer i dagens situasjon, at vi må be pilotene om unntak når vi skal gjennomføre disse flygningene, sier Johansen, og legger til at dette et springende punkt.

Han sier at SAS ikke utfordrer disse flytids-grensene i det hele tatt.

- Vi er godt innenfor myndighetsgrensene, sier Johansen, som skjønner lite av pilotenes streik.

- Det virker ganske absurd at man skal streike mot en arbeidsgiver som står på pilotenes side i en rekke sentrale spørsmål i dagens luftfart, sier Knut Morten Johansen og nevner SAS' bruk av faste ansettelser og skandinaviske lønns- og arbeidsvilkår som eksempler.

SAS-KONFLIKTEN TAR AV: Her er et Boeing 737 fra SAS i lufta. Foto VEDLOG/HANS ARNE Dagbladet
SAS-KONFLIKTEN TAR AV: Her er et Boeing 737 fra SAS i lufta. Foto VEDLOG/HANS ARNE Dagbladet Vis mer