Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

SAS-problem var fabrikkfeil

Det Norske Veritas mener at sprekken, som forrige tirsdag ble konstatert i en hjulsylinder i et SAS-fly av typen MD 80, skyldes en fabrikasjonsfeil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Veritas har på oppdrag fra SAS undersøkt sylinderen, og trekker denne konklusjonen i en foreløpig rapport.

Det er nå opp til flyfabrikanten Boeing, som de siste årene har produsert MD-flyene, å undersøke hvordan og hvorfor feilen har oppstått, sier pressetalskvinne Siv Meisingseth i SAS til NTB.

Satt på bakken

Natt til onsdag arbeidet folk fra SAS, Boeing, Skandinavisk tilsynskontor for luftfarten i Skandinavia (STK) og norske myndigheter med spørsmål omkring sprekken i hjulsylinderen - en feil som ingen tidligere har sett på disse sylindrene. Det ble også satt i gang en intern utredning i SAS, og fredag konkluderte selskapet med at 43 av de i alt 63 MD 80-maskinene skulle settes på bakken etter hvert som flyene kom til sine hjemmebaser i Oslo, Stockholm og København. 20 MD 80-maskiner var allerede blitt inspisert.

Inspeksjonen ble avsluttet i løpet av lørdag, og det ble ikke konstatert ytterligere sprekker på hjulsylinderne.

Som følge av disse akutte inspeksjonene måtte en lang rekke SAS-avganger kanselleres, og vel 3.500 personer ble direkte berørt av kanselleringene fredag. I løpet av lørdag gikk SAS-trafikken mer eller mindre som normalt.

Flysikkerhet

Skandinavisk tilsynskontor er informert av SAS om det foreløpige resultatet av Veritas-undersøkelsene. STK er også muntlig orientert om hvorfor selskapet valgte det drastiske skritt å sette de 43 flyene på bakken fra fredag.

Direktør Sven Christiansson sier til NTB at SAS gjorde et valg fredag for at det ikke skulle herske noen tvil om at selskapet tar flysikkerhet på alvor, til tross for at flyprodusenten Boeing mente at feilen ikke var av en slik karakter at det var nødvendig å sette alle de 43 flyene på bakken.

(NTB)

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!