SAS-reklame slaktes

Det er ikke noe skandinavisk ved Skandinavia, hevder SAS i en ny reklamefilm. Det skaper reaksjoner.

FJERNET REKLAME: SAS fikk massiv kritikk for sin nye reklamefilm. Nå er den fjernet. Video: SAS Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

- What is truly Scandinavian? (Hva er egentlig skandinavisk?)

- Absolutely nothing (absolutt ingenting).

Slik åpner SAS sin nye reklamefilm. Det har fått internett til å koke, og onsdag morgen var filmen fjernet fra både SAS sin offisielle Facebook- og YouTube, men den dukket opp igjen etter et par timer.

- Når vi ser på mønsteret og antallet reaksjoner er det grunn til å mistenke et koordinert angrep på vår kampanje, skriver pressesjef i SAS Norge, John Eckhoff, i en e-post til Dagbladet.

Han skiver at det er det som er grunnen til at de fjernet videoen.

I reklamefilmen trekker SAS fram en lang rekke ting man gjerne forbinder med Skandinavia, og sier at de egentlig er fra andre steder.

Blant tingene som trekkes fram som «ikke-skandinaviske» er den norske bindersen, de svenske kjøttbollene og det danske rugbrødet.

- Alt er kopiert, sier fortellerstemmen i den nesten tre minutter lange videoen.

- Hvorfor hater SAS skandinaver?

Både på Facebook og i andre kanaler hagler de negative kommentarene.

- Hvorfor hater SAS skandinaver, spør en person på Facebook.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.