SAS skal bli Europas beste flyselskap

På to år. Tror du de klarer det?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SAS Braathens-flyene har knapt fått luft under vingene igjen etter tre dager på bakken, før selskapets utviklingsdirektør Bjørge Stensbøl gjennom Dagbladet lanserer planen for gjenreisingen av selskapet. På to år skal den tidligere toppidrettssjefen gjøre SAS Braathens til Europas beste flyselskap.

SAS Braathens skal ifølge Stensbøl:

• Bli best på sikkerhet

• Ha flest fornøyde kunder

• Ha flest fornøyde medarbeidere

• Være suverent mest presise

• Være best på regularitet

-  Skal vi vinne konkurransen, må vi være best. Da kan ikke vi ha fokus på å være best i Norge. For i Norge flyr det mange utenlandske selskap. Vi må være best i Europa, sier Stensbøl til Dagbladet.

KLAR TIL KAMP:  Tidligere toppidrettssjef Bjørge Stensbøl skal gjøre SAS Braathens til Europas beste flyselskap.     -  Den dommen vi har fått av kunder er fullt fortjent. Den vil vi aldri klare å annonsere eller kjøpe oss ut av. Vi har brukt noen uker på å bryte ned noe det tar ett år å bygge opp igjen, sier        Stensbøl. Foto: HEIKO JUNGE/SSCANPIX
KLAR TIL KAMP: Tidligere toppidrettssjef Bjørge Stensbøl skal gjøre SAS Braathens til Europas beste flyselskap. - Den dommen vi har fått av kunder er fullt fortjent. Den vil vi aldri klare å annonsere eller kjøpe oss ut av. Vi har brukt noen uker på å bryte ned noe det tar ett år å bygge opp igjen, sier Stensbøl. Foto: HEIKO JUNGE/SSCANPIX Vis mer

Omdømmekrise

Han er ikke redd for å bruke store ord, selv om han vet at mange kommer til å trekke på smilebåndene av visjonene hans for selskapet. 1100 streikende kabinansatte har knapt fått på seg uniformen etter krisen, som kostet selskapet for ti-talls millioner kroner og gjorde tusenvis av passasjerer har strømmet fra selskapet, før utviklingsdirektøren understreker at SAS Braathens skal bli best.

-  Men så var det heller ikke så mange nordmenn som i 1989 hadde tro på at Norge i løpet av få år skulle bli Europas tredje beste idrettsnasjon, vinter- og sommeraktiviteter sett under ett. På samme måte ser jeg ingen grunn til å tvile på at SAS Braathens skal bli best i Europa, sier Stensbøl.

Må stå på

-  Med det tillitsproblemet dere har nå, skal dere bli best innen 2008...?

-  Allerede på to år har vi lagt et økonomisk fundament som gjør oss til ett av verdens mest lønnsomme flyselskap. Med det økonomiske utgangspunktet SAS Braathens hadde i 2004, var det få som trodde at vi skulle være der vi er i dag, sier Stensbøl.

-  Samtidig er det klart at omdømmekrisen som selskapet nå er inne i, er en utfordring. Og la det være helt klart: Den dommen vi har fått av kunder er fullt fortjent. Den vil vi aldri klare å annonsere eller kjøpe oss ut av. Vi har brukt noen uker på å bryte ned noe det tar ett år å bygge opp igjen. Hver enkelt medarbeider må brette opp ermene og stå på for at SAS Braathens skal bli det foretrukne flyselskapet i Norge.

Like jobber

Under de knallharde forhandlingene mellom Norsk Kabinforening og SAS Braathens-ledelsen var Stensbøl mannen som til slutt klarte å løse konflikten. Til Dagbladet sier administrerende direktør Petter Jansen at Stensbøl er den direkte årsaken til at partene kom fram til en avtale.

-  Sa han det? Det var jo snilt sagt... Min rolle i forhandlingene har vært å ha en slags personlighetsprofil, der go\'foten min er løsningsorientert. Jeg leter hele tiden etter løsninger på problemer og det er også noe av mitt lynne, sier Stensbøl.

-  Har bakgrunn som toppidrettssjef hjulpet deg i denne krisen?

-  På mange måter er jobben min i SAS Braathens og jobben som toppidrettssjef ganske lik. Jeg må jobbe politisk for å skaffe rammebetingelser og ressurser, og psykologisk for å få utøvere til å prestere. De elementene går igjen i min nye jobb. Forskjellen er at jeg er vant til at alle med samme drakt, spiller mot samme mål. I denne settingen her har partene samme mål, men veldig forskjellige roller. Man blir veldig opptatt av spillestil og taktikk, og spill på midtbanen. Men på midtbanen står det ingen mål. Og som den utålmodige personen jeg er, vil jeg gjerne ha litt mer angrep.

Samme mål

-  Var midtbanespilling et problem for deg i denne konflikten?

-  Ikke på noen annen måte enn at tålmodigheten min ble kraftig tøyd. Jeg kunne nok ønske meg at man i slike forhandlinger viste kortene mye mer. Egentlig vil alle parter komme fram til samme mål: En trygg og solid arbeidsplass, og fornøyde arbeidstakere.