FORHANDLINGSBRUDD: Brudd i forhandlingene mellom SAS og pilotene.
FORHANDLINGSBRUDD: Brudd i forhandlingene mellom SAS og pilotene.Vis mer

Det er brudd i meklingen mellom SAS og deres piloter

SAS-streiken: - Rammer alle norske, og en av tre skandinaviske avganger

Torsdag skal de fleste norske SAS-flygere tas ut i streik. - Streiken vil ramme all rutetrafikk i Norge, varsler fagforeningen Parat.

Mandag morgen ble det brudd i meklingen mellom SAS-pilotene i Norsk Flygerforbund og Parat og motparten NHO Luftfart/SAS.

I første omgang er én pilot fra Norsk Flygerforbund og én fra Parat tatt ut i streik, men fra og med torsdag ligger det an til full streik blant de norske pilotene.

- Svært provoserende

- Det har vært liten vilje fra SAS til å komme oss i møte. Det er ingen vilje til å gjøre reelle endringer, sier lederen for den Parat-tilknyttede fagforeningen Scannor flygerforening, Jan Levi Skogvang til Dagbladet nå i morges.

Det samme mener Jens Lippestad, forhandlingsleder for Norsk Flygerforbund.

- SAS kunne unngått streik dersom de hadde gitt oss samme betingelser som våre kolleger i Danmark og Sverige, med nasjonale tilpasninger. Dette er svært provoserende. Vi kan ikke akseptere denne splitt og hersk taktikken til SAS, sier Lippestad i en pressemelding.

Fra torsdag morgen trappes konflikten opp ved at de fleste norske SAS-flygere tas ut i streik.

Håper på løsning

Streiken vil ramme all rutetrafikk, skriver Parat i en pressemelding mandag morgen.

- Vi vil informere kunder og andre om utviklingen, sier pressekontakt Tonje Sund i SAS.

Hun opplyser at SAS ikke vil gi noen informasjon nå om hvor stor del av flygningene i Norge, og til og fra Norge, som vil rammes av streiken fra og med torsdag.

- Vi går ikke ut med ytterligere opplysninger per nå, sier hun, og forklarer at SAS har som ambisjon å finne en løsning før torsdag.

«Dersom det blir en opptrapping fra torsdag er det klart at det vil ha omfattende konsekvenser. Konkret hvilke strekninger som eventuelt blir berørt er det for tidlig å si noe om. Vi informerer fortløpende via våre hjemmesider og andre kanaler», skriver Tonje Sund i en tekstmelding etter å ha undersøkt saken.

Fordi de svenske og danske pilotfagforeningene nylig har tegnet avtaler med SAS, berøres ikke disse av streiken

- Full stopp innenriks

Jens Lippestad, forhandlingsleder for Norsk Flygerforbund, henviser til SAS for spørsmål om hvilke flyginger som vil rammes, men tror norske innenlandsruter i all hovedsak vil bli innstilt.

- All norsk rutetrafikk er i utgangspunktet bemannet av norske piloter, sier han.

Fordi svenske og danske piloter i SAS-konsernet ikke vil deltar i streiken, vil ikke streiken ramme flygninger utenriks like hardt. Men også der er det streikende, norske piloter.

- De vil også bli rammet, sier Lippestad.

For flygninger mellom de skandinaviske landene, «det skandinaviske triangelet», sier Lippestad at en tredjedel av flygningene som «en tommelfingerregel» er bemannet av norske piloter. Derfor er hans anslag at en tredjedel av flygningene mellom de skandinaviske landene kan bli rammet.

- På den skandinaviske trafikken vil jeg tippe det, sier Lippestad.

Krangler om helgefri

Ifølge Jan Levi Skogvang i Parat har arbeidstidsbestemmelser stått svært sentralt i forhandlingene som nå har brutt sammen.

- Vi har hatt mange runder om dette med forutsigbarhet, og et arbeidstidssystem for halvparten av våre kolleger som har en forutsigbarhet på bare tre dager i måneden.

Skogvang sier til Dagbladet at halvparten av pilotene bare bestemmer selv over ei helg og én dag i måneden, og ellers er prisgitt SAS' disponeringer.

- Vi har piloter som har hatt bare fire-fem helger fri siden 1. mai, sier Skogvang.

Direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart har en annen versjon.

- Vi hadde på bordet krav som går langt ut over det andre grupper i årets oppgjør har fått, og langt ut over det SAS-pilotene i Sverige og Danmark har akseptert, sier Lothe, som har forhandlet på vegne av SAS, til NTB.

- SAS' ansvar

Jens Lippestad i Norsk Flygerforbund sier at pilotene til slutt hadde gitt opp nesten alt de gikk inn i forhandlingene med, og til slutt ble nødt ti å si stopp.

- Vi kommer ikke til å flytte oss mer, sier han til Dagbladet, men presiserer at pilotene gjerne hører på hvis SAS har et forslag til løsning.

Ifølge Lippestad har pilotene gang på gang stilt opp for å redde SAS i dårlige tider. Han mener at det ikke er urimelig at SAS gir noe tilbake når det går bedre.

I forhandlingene har pilotenes krav vært fortsatt faste og hele stillinger, mer forutsigbarhet i forhold til arbeid og fritid, samt et moderat lønnstillegg.

- Det er SAS som nå fullt og helt må bære ansvaret for at passasjerene blir rammet. Vi beklager dette sterkt. Men denne streiken kunne SAS unngått hvis de hadde vist reell vilje til løsning. I stedet møter vi et arrogant SAS som mener at deres ansatte skal godta dårligere arbeidsvilkår. Det kan vi rett og slett ikke akseptere, sier Lippestad.

- Føler vi blir holdt litt for narr

I pressemeldingen fra Parat sier Jan Levi Skogvang at det er uforståelig at SAS ikke vil gi norske piloter det samme som er fremforhandlet i Sverige og Danmark.

- Jeg undrer meg over hvorfor SAS velger en slik strategi. Det er nærmest som at man ikke tar oss på alvor, men i stedet bare ønsker å erstatte dårlige ordninger med enda dårlige løsninger. Vi føler vi blir holdt litt for narr, sier Skogvang i Parat.

Han sier medlemmene krever reelle forbedringer.

- Vi er villig til å streike lenge om nødvendig, men håper at SAS tar til fornuft. Med et anstendig tilbud fra SAS setter vi oss ved forhandlingsbordet igjen, avslutter Skogvang.

SAS svært skuffet

SAS arbeider nå for å få til en løsning og har ambisjon om å komme til enighet innen torsdag, skriver SAS i en pressemelding.

- SAS har de seneste ukene tegnet avtaler med pilotforeningene i Sverige og Danmark. De to norske pilotforeningene har derimot valgt å gå i konflikt fra og med i dag mandag 11. september, en konflikt som ikke har noen innvirkning på trafikken. De norske pilotforeningene har dog varslet om tiltak som skulle kunne påvirke trafikken fra og med torsdag 14. september, opplyser SAS.

- Vi er veldig skuffet, sier direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart.

Forhandlinger i månedsvis

I begynnelsen av mai, da SAS og pilotene ble enige om en pause i tarifforhandlingene på ubestemt tid, forklarte lederen i Norske SAS-flygeres Forening, Jens Lippestad, at uenigheten særlig handlet om arbeidsplaner og tiltak for å redusere arbeidsbelastningen for pilotene.

Han forklarte at piloter med såkalt «helvariabelt produksjonsmønster» ikke får vite før den 16. hver måned hvilke dager de skal jobbe neste måned og når de har fri, og at dette gjelder cirka 60 prosent av pilotene, mens cirka 40 prosent har en fast «turnus».

- Vi greide ikke å bli enige, men har heller ikke gitt opp, sa Lippestad til Dagbladet da.