SAS tiet om nestenulykke

SAS får kritikk for at selskapet ikke rapporterte en nestenulykke. Ifølge Havarikommisjonen for sivil luftfart var det fare for kollisjon da pilotene i et SAS-fly mistet oversikten og fløy altfor nær et annet SAS-fly på vei inn mot landing på Gardermoen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De to SAS-flyene var på det minste rundt 900 meter fra hverandre horisontalt, og bare 166 meter vertikalt. Flygelederne på Gardermoen oppdaget situasjonen, og beordret det ene SAS-flyet til å lande på en annen rullebane enn planlagt, for å unngå at situasjonen skulle bli ytterligere forverret.

Flygelederne får ros for sin årvåkenhet av Havarikommisjonen. Det gjør ikke SAS-pilotene.

- Besetningen på SK 308 synes ikke å ha hatt god nok oversikt over det aktuelle trafikkbildet, skriver Havarikommisjonen i sin rapport.

Ingen rapport

- Vi ser alvorlig på hendelsen, sier havariinspektør Per Erik Bakke ved Havarikommisjonen. Flygelederne rapporterte hendelsen til Havarikommisjonen, og informerte SAS om at en slik rapport ville bli innlevert. Likevel mottok aldri Havarikommisjonen noen rapport fra SAS, slik reglene krever. - Havarikommisjonen vil først bemerke det uheldige i at en hendelse av en slik karakter ikke ble rapportert i henhold til gjeldende rutiner. Det kan føre til at viktige detaljer/opplysninger uteblir, står det i rapporten.

- Det burde ikke vært tvil om at dette er en hendelse som krever rapportering, sier Bakke til Dagbladet.

- Ingen forklaring

- Jeg kan ikke forklare hvorfor det ikke finnes noen rapport om hendelsen. SAS oppfordrer til å rapportere, og vil rapportere, men jeg vet ikke hva som er årsaken i dette tilfellet. For SAS er rapporteringsrutinene viktige for å lære av hendelser og forbedre sikkerhetssystemene våre, sier sjefsflyger Svenn Oddli i SAS. Det var ved 10-tida om formiddagen 8. september i fjor at hendelsen inntraff. SK 308 mistet oversikten og feilidentifiserte flyet de skulle legge seg bak, med det resultat at to SAS-fly på det minste var 900 meter fra hverandre. Avstanden er langt under kravene som stilles.

Sju hendelser

Årvåkne flygeledere avverget situasjonen, og beordret SAS-flyet til å lande på Gardermoens andre rullebane for å avklare situasjonen.

Havarikommisjonen har siden Gardermoen åpnet gransket minst sju hendelser der fly har kommet for nær hverandre i lufta eller på rullebanen. Det har tidligere vært diskutert å endre inn- og utflygingstraseer for å redusere antallet tilfeller.