SAS vil ha ditt fingeravtrykk

Vil ha egen ID-base over passasjerer i Norge, Sverige og Danmark.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Flyselskapet ønsker å innføre såkalt biometrisk identifisering til våren, der du som passasjer må avgi fingeravtrykk når du skal ut og fly med selskapet.

SAS planlegger å opprette en egen identitetsbase hvor data om deg og ditt fingeravtrykk lagres. Du vil bli avkrevd fingeravtrykk når du leverer bagasjen, og når du går om bord i flyet. Dette sjekkes opp mot flyselskapets eget ID-register.

-Samme som ID-kort

- Det er riktig at vi har det som ambisjon - å ta i bruk biometri, bekrefter kommunikasjonsdirektør Simen Revold til Dagbladet.no.

Han sier systemet vil gjøre innsjekk vesentlig enklere, sikrere og mer effektivt.

Som passasjer vil ditt fingeravtrykk sjekkes opp mot navnet på flybilletten. Revold mener det i prinsipp ikke blir annerledes enn dagens krav om ID-kort eller pass.

Må samarbeide

- Er det ikke uvanlig at et privat flyselskap oppretter biometrisk database over sine kunder?

KREVER AVTRYKK: Til våren kan du bli avkrevd fingeravtrykk av det private flyselskapet SAS Braathens. De ønsker å opprette en egen ID-base der du som passasjer blir lagret med avtrykk og persondata.
KREVER AVTRYKK: Til våren kan du bli avkrevd fingeravtrykk av det private flyselskapet SAS Braathens. De ønsker å opprette en egen ID-base der du som passasjer blir lagret med avtrykk og persondata. Vis mer

- Det sier seg jo selv at alle rutiner må være godkjent av alle lands myndigheter. Men vi har ambisjoner om å få det til, sier Revold.

Han tror ikke passasjerene vil vegre seg mot å gi flyselskapet fingeravtrykk, og sier selskapet klart må utarbeide rutiner i samarbeid med myndighetene for å garantere sikker håndtering av biometrisk data.

- Vi bruker jo legitimasjon i dag, og dette er bare et raskere og sikrere system som vil gjøre det enklere for kundene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Klart her forutsetter det en fullstendig enighet med hvert lands myndighet om menneskers rettigheter. Men alle passasjerer er opptatt av sikkerheten når de skal ut å reise. Det er denne et slikt system er ment å beskytte, sier han.

Først i verden

SAS blir første flyselskap i verden som vil avkreve fingeravtrykk fra passasjerene.

Systemet ble testet ut i Umeå i Sverige i 2003, der selskapet hevder passasjerene var fornøyd med ordningen.

Flere andre flyselskaper ser på lignende løsninger, som tyske Lufthansa.

Ingen dialog

Tross selskapets ambisjoner om å ha systemet i drift allerede til våren, har Datatilsynet foreløpig ikke mottatt henvendelser fra SAS.

- Vi er kjent med at SAS prøvde noe slikt i Sverige for en tid tilbake, men de har ikke vært i kontakt med oss om dette, sier informasjonssjef Ove Skåra til Dagbladet.no.

- Det er i prinsippet ikke noe galt i forslaget, da fingeravtrykk ikke er sensitive personopplysninger. Men det er klart at måten dette skal behandles på - og lagres - vil måtte gjennomgås av oss.

Behovet må dokumenteres

Han sier SAS må kunne dokumentere behovet for å avkreve fingeravtrykk, og at dette er helt nødvendig i forhold til flysikkerheten.

- Det kan hende vi finner en slik ordning akseptabelt, men det forutsetter at det finnes sikre løsninger på hvordan det håndteres og lagres. Vi har allerede vært ute og advart i forhold til de nye biometriske passene, sier Skåra.

LAGRES: Hvis SAS får det som de vil, må du gi dem ditt fingeravtrykk for å fly med selskapet.
SIKKERHET: Kommunikasjonsdirektør Simen Revold i SAS tror passasjerene vil glede seg over tiltaket, som ved siden av å bli sikrere, vil gjøre innsjekkingen mer effektiv.