SAS vil kreve vandelsattest

SOLA: SAS ønsker seg et system som kan luke ut passasjerer som truer sikkerheten, og vurderer et system der passasjerer blir kontrollert av fingeravtrykk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Selskapene i SAS Group, som omfatter blant annet SAS, Braathens og Widerøe, signaliserer at omfattende risikoanalyser vil inngå i framtidas sikkerhetskontroller. SAS-konsernet mener det vil få størst betydning hvem som slippes om bord i flyene - ikke hva de bringer med seg, slik dagens kontrollopplegg fungerer.

Vil stoppe kriminelle

Det var formannen i Flyselskapenes Landsforening, Per Arne Watle, som under Sola-konferansen avslørte at SAS allerede er i gang med å vurdere et system der passasjerer vil bli kontrollert av biologiske fingeravtrykk, såkalt biometri.

Slik vil de hindre at personer med kriminelle hensikter kommer om bord i flyene.

- Det blir på samme måte som at enkelte ikke får visum, sertifikat eller adgang til et eller annet sensitivt anlegg, sier direktør og operativt ansvarlig for all flydrift i SAS, Lars Mydland.

Mydland sier at spørsmålet om forhåndskontroll av passasjerer drøftes internasjonalt. Spørsmålet ligger også på myndighetenes bord.

- Det er snakk om man vil gi et sivilt selskap tilgang på informasjon som ligger hos overvåkingspolitiet, sier han.

Direktør Per Arne Watle sier at man i flysikkerhetens tjeneste vil ha veldig mye å vinne på en gjennomgåelse av passasjerenes rulleblad. Han minner om at det var en profilsjekk hos det israelske selskapet El Al som avslørte en terrorist som allerede hadde sluppet gjennom ordinær sikkerhetskontroll på flyplassen Heathrow i London.

- Sier du med andre ord at man ønsker et system der man må levere en vandelsattest før man får lov til å fly?

- En form for vandelsattest, ja. Jeg ser helt klart at det må til en avklaring når det gjelder de personvern- og integritetsmessige forholdene. Det er ikke vesentlig om man har en parkeringsbot eller har gjort småting.

Bakkekontroll

- Vi vil for eksempel bruke et genetisk fingeravtrykk i stedet for legitimasjon for å være sikre på at passasjeren er den han gir seg ut for å være, fortsetter han.

- Skal fire og en halv million nordmenn måtte levere en slags vandelsattest for å få lov til å fly?

- Det jeg vil fram til, er at å beslaglegge butte ting eller metallgjenstander er av underordnet betydning i forhold til kunnskap om hvem vi slipper om bord.

b> BER DEG VISE FINGER'N: - I framtida vil flypassasjerene kunne bli identitetssjekket ved å trykke fingrene mot ei plate, som så sjekkes mot et smartkort med den reisendes avtrykk, sier Per Arne Watle, som er formann i Flyselskapenes Landsforening og administrerende direktør i SAS-selskapet Widerøe.