Sats mer på bytrafikken

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Forskere fra Transportøkonomisk Institutt mener politikerne driver samferdselspolitikk på distriktenes premisser. Forskningsprosjektet «Lokal transport og arealpolitikk» (LOKTRA) viser at politikerne prioriterer store veiprosjekter i distriktene framfor kollektivtrafikk i storbyene. Den statlige pengebruken i Oslo står ikke i forhold til innbyggertallet. I stedet satser politikerne milliarder på tunneler på Vestlandet som brukes av 200 mennesker om dagen, noe det verken er økonomisk eller miljømessig grunnlag for.
  • En million nordmenn i hovedstadsområdet merker følgene av forfordelingen daglig. Endeløse bilkøer i rushtida og dårlig luftkvalitet forsurer tilværelsen for hovedstadens og andre større byers innbyggere. Trafikksituasjonen i Oslo er langt verre enn i Stockholm, som har mer enn dobbelt så mange innbyggere. Og mye kunne vært annerledes om myndighetene hadde rustet opp kollektivtrafikken og bidratt til et fornuftig prisleie på buss, trikk og tog.
  • Vi kunne trengt en statsråd av Bjarne Håkon Hanssens kaliber på området. Han har i sin statsrådstid demonstrert hvordan han setter forbrukernes interesser i høysetet. Politikk burde handle om å gjøre livet lettere for folk flest, ikke å reise distriktspolitiske monumenter over seg selv.
  • Men også lokalpolitikerne har et betydelig ansvar. Bystyret i Drammen har vedtatt å sponse kjøpere av elbiler med 25000 kroner, for å redusere forurensingen av fossilt brensel. Om det ikke er satsing på kollektivtrafikk, er det i det minste et offensivt miljøtiltak. En liknende handlekraft burde Oslos politikere vise, både ved å ta i bruk gulrot og pisk overfor trafikantene. Gode sykkelstier og gangveier kunne blant annet finansieres ved en form for veiprising. Jo flere som sykler og reiser med tog, buss og trikk, desto kortere blir bilkøene, og jo bedre blir lufta.
  • Tidligere samferdselsminister Odd Einar Dørum forklarer feilsatsingen med at Bygde-Norge ikke unner byen å eksistere. Det er et korn av sannhet i det han sier. Men som Oslo-politiker har han selv et betydelig ansvar.