- Sats på anonyme aksjer

Fondsforvalter og sjefen for det beste europafondet i 2000, Anthony Bolton i Fidelity Funds, har en klar oppfatning av hvilke aksjer som er attraktive.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kjøp aksjer som ikke er i søkelyset, som ikke er trendy og dermed også er billige sammenlignet med andre i samme bransje. Det er oppskriften fondsforvalteren Anthony Bolton i Fidelity Funds følger.

Bolton er sjef for Fidelity European Growth som var det beste Europa-fondet i 2000 med en verdistigning på 27 prosent. Fondets investeringer er fordelt med 50 prosent på store selskaper og 50 prosent på små og mellomstore bedrifter, forteller Bolton til den svenske avisen Dagens Industri.

- Strategien er å plukke aksjer som har uutnyttede muligheter for å stige. Det er aksjer som ikke får oppmerksomhet, som ikke er trendy, og som derfor er billige sammenlignet med andre i samme sektor, sier Bolton.

Han trekker fram Bank of Ireland som et eksempel. Banken er en av de billigste i Europa selv om den har den høyeste veksten i Europa. Bolton liker også selskaper som er i ferd med å ta seg opp igjen etter å ha slitt tungt i en periode.

En av sektorene han anbefaler er flyselskapene. Disse er eksempler på selskaper som kommer fra den gamle økonomien og kan tjene mye ved å ta i bruk den nye økonomiens hjelpemidler. Opptil 16 prosent av omsetningen brukes på markedsføring, mens resultatmarginen ligger på rundt 8 prosent.

- Ved å selge direkte til kundene kan de presse kostnadene ned til kanskje 8 prosent, og selv om en del av besparelsene overføres til kunden, kan resten øke bunnlinjen. Med fallende oljepriser og økt kapasitetsutnyttelse blir bildet enda bedre, sier Bolton som sitter med aksjer i SAS-partneren Lufthansa og Air France.

Fremover venter fondsforvalteren en overgang fra vekst- til verdifokus. Selskapene som klarer å kombinere sin virksomhet med de nye mulighetene blir vinnerne, mener han.

Denne saken er produsert i samarbeid med

Finanskanalen