Satser 100 millionerHarry-Drammen vil bli Østlandets perle

Drammen vil bruke mange hundre millioner kroner på å bli kvitt harry-stempelet. Det er harry det!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Drammen er en av ytterst få byer i verden som gjør seg best i stummende mørke. Merk deg forskjellen neste gang du kommer kjørende nordfra nedover Lierbakkene: Om kvelden når byen har tent lysene ser det riktig trivelig ut der. Da syns nemlig ikke de møkkete fabrikkpipene, det stygge havneområdet, og de ikke altfor velplasserte boligblokkene som ødelegger åsene rundt byen.

Ti år etter at Herodes Falsk startet sitt storkjefta korstog mot Drammen har det gått opp for ledelsen i byen at de har et image-problem. Over halvparten av de som bor i Buskeruds eneste skikkelige by mener Drammen er harry - et øredøvende flertall mener byen er en gigantisk trafikkmaskin.

Men så kommer kortslutningen: Rådmann Nils Fredrik Wisløff tror at ved å bruke 100 millioner kroner på pent beplantede rundkjøringer og legge noen veier i tunnel så vil harry-stempelet forsvinne som dugg for solen.

Dette kan komme som et sjokk på enkelte, men trafikken er et av Drammens minste problem.

Harry folk

Det er i beste fall naivt å tro at flere hundre millioner skatte-kroner skal endre folks oppfatning av byen. Man kan legge veier i tunneler, men det kan du ikke med mennesker. Det er dessverre ikke tilfeldig at da skaperne av den relativt ustilige tv-såpa «Hotel Cæsar» skulle gi superdusten Svein Krogstad en hjemby, måtte det bli Drammen. Rullingsrøykende og med oppbrettede dressjakke-ermer, er han på mange måter selve personifiseringen av begrepet harry. De hvite tennissokkene mer enn anes mellom høyvannsbuksene og mokasinene.

Husker du jentegruppa Diva? To blonderte pikebarn med stjernedrømmer. Jada de er fra Drammen de også.

En av de få gangene Buskeruds hovedstad virkelig har vært mitt i nyhetsbildet var sommeren 1997 da noen fant det for godt å sprenge motorsykkel-bamsene Bandidos' hovedkvarter i lufta. Mitt i sentrum lå det og sprengningen bidro vel ikke akkurat i positiv retning, rent imagemessig for byen. Det er heller ikke et kvalitetstegn at de sjarmerende sykkelgutta var villig til å bla opp mange millioner kroner for å få et nytt lokale midt i byen.

Midt i mellom

Drammens ønske om å bli Østlandets perle er rørende blåøyd. Byen har som en av de få tillatt en kjempemotorvei å brøyte seg fram og legge byen i skygge store deler av dagen. I 90 kilometer i timen kan folk på kort tid komme seg til eksempelvis Svelvik, en liten, nesten uoppdaget idyll kun 15 minutter sør for byen. Eller du kan kjenne kriblingen i magen mens du kjører i tunnel under Oslofjorden på vei mot trehus-idyllen Drøbak.

Munchs øyensten Åsgårdstrand ligger 45 minutter unna med små hvite trehus, flotte strender og kun 10 minutters kjøring til Tønsberg. Om sommeren yrende folkeliv, lange kvelder og et utall muligheter for de som leter etter geografiske perler.

Hvorfor bruker ikke rådmann Wisløff noen av de mange hundre millionene til å gjøre det motsatte? Ta Harry-forfatter Are Kalvø på ordet og i stedet dyrke det folkelige og usofistikerte?

Kalvø mener det ville vært en sensasjon hvis Drammen virkelig hadde vært en harry by.

- Det hadde vært en turistattraksjon, sier Kalvø til NTB.