Storflom: Vannmassene har oversvømt store områder på Østlandet.  Foto: Jens Petter Ous
Storflom: Vannmassene har oversvømt store områder på Østlandet. Foto: Jens Petter OusVis mer

Satser alt på å opprettholde dekningen

Både Telenor og Netcom har satt igang flomberedskap i berørte områder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Etter at nettverket til Telenor stoppet helt opp i 18 timer i går, er det nå oppe og går igjen som normalt.

For selskapets kunder som er rammet av flommen i Gudbrandsdalen, kom telefonproblemene på verst tenkelig tidspunkt.

Beredskapsplan Selskapet har nå utarbeidet en beredskapsplan for å håndtere de problemer som måtte oppstå i forbindelse med flommen.

— Vi har nær kontakt med lokale myndigheter og fylkeskommunen om å gå inn i rammede områder så fort det lar seg gjøre. Vi har noen utfordringer i området rundt Kvam, hvor 50 personer er uten fasttelefon som følger av fiberbrudd. En basestasjon i området er også nede, men her er det overlappende dekning, sier informasjonssjef i Telenor, Jørn Bremtun.

— I Østre Gausdal er det en liknende situasjon, hvor 500 mennesker er uten fasttelefon. der har vi tilgang til å rette feilen, sier han.

Overvåker hele døgnet Også NetCom har høy beredskap i de flomrammede områdene.

Vi overvåker nettet hele døgnet og har folk tilgjengelige i områdene som er rammet. Skadene til nå har ikke vært så store, men vi har en basestasjon på Kvam og en på Otta som er nede. her er det overlappende dekning. I dette området leier vi fiber av Telenor, så det tar de seg av, opplyser kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus.

Vannmassene har ødelagt hus og veier i området. I Gudbrandsdalen har flere ras gjort E6, E16, riksvei 7 og 3 ufremkommelig. Dovrebanen er også stengt.