HANDEL: Henrik Baumann satser nå alt på hydrogenbiler. Foto: Pia Camilla Skjøthaug / Finansavisen
HANDEL: Henrik Baumann satser nå alt på hydrogenbiler. Foto: Pia Camilla Skjøthaug / FinansavisenVis mer

Satser alt på hydrogenbiler

Trosretningene er nedarvet og mer tilspisset enn noen gang. Henrik Baumann satser familieimperiet på hydrogenbilen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Bilverden deler seg nå i to. Det er nesten en religionskrig. Noen produsenter satser på batteriet, på elbilen. Andre satser på hydrogenbilen.

- Husk at hydrogenbilen også er en elbil. En elbil uten batteri. En elbil med en brenselscelle, sier Henrik Baumann til Finansavisen til Finanasavisen i dag.

Henrik Baumann, kontrollerer rundt en tredjedel av salget av nye Toyotaer i Norge gjennom selskapet Bauda. I tillegg kommer halvparten av Lexus-salget. Familien eier 60 prosent av Bauda, mens Toyota eier resten.

Nå satser han alt på at hydrogenbilen slå til i Norge.

Trenger infrastruktur - Hydrogenbilen er i produksjon. I noen markeder er den i salg. Vi forventer å få de første bilene inn til neste år, men i veldig lite omfang. Det er mest for å teste og demonstrere teknologien.

Familien Baumann kan ikke alene sparke i gang hydrogensamfunnet.

- Infrastrukturen må på plass. Alle må være med å gjøre jobben sin. Myndighetene, bilbransjen, hydrogenprodusenter, distributører og forbrukerne. Hvis alle biter faller på plass kan den norske nybilparken ha et betydelig innslag av hydrogenbiler fra 2020.

- Det var stor optimisme også da en statsråd åpnet hydrogenveien fra Stavanger til Oslo for et par år tilbake?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det skjedde alt for tidlig. Det fantes ikke fornuftige produkter på den tiden. Det var biler som var snekret sammen på et verksted i Grenland. Nå kommer bilene. Toyota er villig til å dele sin teknologi med de andre produsentene, sier Baumann til avisen.

Han vil hverken ha Toyota eller Tesla i kollektivfeltet.

Ut av kollektivfeltet - Det er riktig at nye teknologier får fødselshjelp. Elbilene har bidratt til lavere utslipp, men til en svært høy pris for samfunnet. Elbilene er så konkurransedyktige at fødselshjelpen bør dempes ved å fase inn moms, samt avvikle insentivene.

I 50 år har familien holdt pusten når statsbudsjettet legges frem. Finansdepartementet elsker som kjent norske nybilkjøpere.

- En liten melding fra Stortinget, sier faren, Per Baumann. Bilavgiftene forblir urørte, bare utsatt for en inflasjonsjustering.

- Ikke dumt, det hadde jeg også gjort, nikker sønnen Henrik.

- De har fredet dagens system, sier Per.

Dieselskandalen Hverken far eller sønn kan lukke døren for skandalene som nå rammer bilbransjen.

Baumann vrir seg i stolen. Utslippsjukset i Volkswagen er ikke det enkleste å snakke om. Han er konkurrent. Men han er også en bransjekollega.

- Hvis jeg kan si det på denne måten: Jeg skjønner hvilke refleksjoner en idrettsutøver gjør seg når han får vite at konkurrenten er dopet.

Samtidig har han respekt for at det finnes mange involverte som ikke visste om dopingen.

- Jeg har stor medfølelse for alle de som jobber i systemet og ufrivillig blir dratt inn i den suppa. Ellers blir jo egentlig kommentarer overflødige, denne saken taler for seg selv, sier han til Finansavisen.

Flere økonominyheter Doblet nesten pengene på en fantastisk børsdag
Dette er mannen som får betalt om Johaug lykkes
Forbrukerøkonom Kristina Picard er ikke så sikker på BSU-effekten