PÅ TUR: Turister står i kø for å ta bilde av sitt turfølge på Trolltunga i Odda kommune. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
PÅ TUR: Turister står i kø for å ta bilde av sitt turfølge på Trolltunga i Odda kommune. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Satser for lite på skreddersydde turer. - Går glipp av 26 milliarder årlig

Norge er så dårlig på aktivitetsturisme at vi går glipp milliarder, viser en beregning gjort av turistorganisasjon.

ODDA / OSLO (Dagbladet): Turistene står i kø for å ta bilde på en av Norges mest kjente attraksjoner, Trolltunga i Odda kommune. Folk dingler med beina fra steinen som henger over Ringedalsvatnet, mens turfølget knipser bilder til den store gullmedaljen.

Hit kommer man ved å gå alene, eller få følge av en guide fra et selskap som har spesialisert seg på Trolltunga.

Det er det aller siste norsk turistnæring aller helst ser at turistene velger. Det gir nemlig mye penger i kassa.

Ut fra prisvekst, forventningen om økning i turismen og rapporter fra Verdens turismeorganisasjon, ATTA (Adventure Travel Trade Association) og Innovasjon Norge, har klyngen NCE Tourism Fjord Norway regnet ut at Norge går glipp av 26 milliarder årlig, fordi vi ikke har satset nok på aktivitets - og opplevelsesturisme.

FJELLVAKT: Helena Wallenberg jobber som fjellvakt. Midtveis på stien til Trolltunga passer hun på at alle rekker fram - og tilbake. Video: Lars Eivind Bones og Karen Setten / Dagbladet Vis mer

- Går glipp av penger

I åra framover er det ventet at turismen i Norge skal øke betraktelig, dermed kommer den ovennevnte milliardsummen til å bli større dersom man ikke blir flinkere på tilrettelagte turer.

- Vi har et enormt potensial for å kunne ta ut en lønnsom del av reiselivet. Vi satser utelukkende på masseturisme. Nå må det satses mer på profesjonalisering, aktivitets- og opplevelsesbasert turisme, flere tilbud og utdanning av guider, sier seniorkonsulent Per Gunnar Hettervik i NCE Tourism Fjord Norway, og fortsetter:

- Dette er et område vi snarest må ta tak i. Vi går glipp av ganske mye penger, fordi vi ikke evnes å satse på de rette målgruppene.

Innen 2020 er det forventet at halvparten av all reiselivsomsetning i verden kommer fra aktivitets og opplevelsesturisme, ifølge ATTA.

Det betyr at turister har reist ens og alene til Norge for å oppleve ett eller flere aktivitets- og opplevelesetilbud, som for eksempel en guidet gåtur eller klatretur til Trolltunga.

Savner flere vinterturister

PÅ TUR: Kacper Sliwa (17) fra Polen er på norgesferie med familien, hvor et av målene for turen er Trolltunga. I forkant av turen kjøpte moren hans vikingluer på nettet til hele familien. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
PÅ TUR: Kacper Sliwa (17) fra Polen er på norgesferie med familien, hvor et av målene for turen er Trolltunga. I forkant av turen kjøpte moren hans vikingluer på nettet til hele familien. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

- Går man noen år tilbake, var naturen en kulisse hvor man satt arm i arm og så på den. Nå er naturen i større grad blitt en aktivitetsarena som tiltrekker seg aktive turister. Med tanke på trendene og utviklingstrekkene som påvirker reiselivet, som klimaendringer og urbanisering, må den naturbaserte turismen tilpasses, sier Haaken Christensen i Innovasjon Norge.

Christensen er fagspesialist i naturbasert reiseliv. Han forteller at det blir mer og mer populært å reise på en aktiv ferie, og dette er noe som turistene fra alle verdensdeler etterspør.

Han forteller at utfordringen framover blir blant annet å få folk til å komme til Norge i hele året, ikke bare om sommeren.

Men det krevet sitt.

- Vi må få til produktutvikling med skreddersøm, ha god nok infrastruktur og tilrettelegge mer enn man gjorde for bare få år siden. For eksempel har Preikestolen (det populære turmålet i Lysefjorden journ.anm.) blitt en helårsdestinasjon fordi turister nå kan leie tursko og brodder, sier Christensen.

Sørover i Europa er land lagt bedre til å legge til rette for opplevelsesturisme enn det er her hjemme i Norge, ifølge Christensen.

TAR SJANSER: Mellom britiske Joshua Reynolds (29) og bakken er det 330 meter. Han sa til Dagbladet etterpå at han kunne ha hendt med hendene på steinen, men sa han ikke ville gjøre det siden kjæresten Anushka Mehta (22) var med. Han sier at han ikke tenkte noe over høyden. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
TAR SJANSER: Mellom britiske Joshua Reynolds (29) og bakken er det 330 meter. Han sa til Dagbladet etterpå at han kunne ha hendt med hendene på steinen, men sa han ikke ville gjøre det siden kjæresten Anushka Mehta (22) var med. Han sier at han ikke tenkte noe over høyden. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

«Walk in the park»

Fagspesialisten forteller at en av utfordringene er å legge til rette for trygg ferdsel, unngå slitasje i naturen, og informere turistene hva de kan forvente seg, som på populære Trolltunga.

- Mange av dem som kommer har vokst opp i en storby og har et fremmed forhold til vill natur. Når de kommer hit tror de kanskje at det blir en «walk in the park». Trolltunga er et eksempel på at det ikke er det, sier Christensen.

Et sted Norge virkelig kan hente penger, er å tilby skreddersydde opplevelser tilpasset hvert enkelt behov, ifølge Christiansen. Som for eksempel om man ønsker dagsturer, halvdagsturer eller totimers turer, og man ønsker høyfjellet, skogen, kajakktur eller sykkeltur, for å nevne noe.

Christensen sier at dette er noe de får tilbakemeldinger på fra eksperter og turoperatører.

- Hvis vi skal klare å unngå overturisme-stempelet, må vi få spredt trafikken gjennom året og få tak i de riktige turistene. Det vil vi på mange måter gjøre gjennom opplevelsesturisme. Det fører også til at folk er her over lengre tid, sier Haaken Christensen i Innovasjon Norge.

Er i gang

Arbeidet med å ta ut de pengene, er i gang, forteller seniorkonsulent Per Gunnar Hettervik. NCE Tourism Fjord Norway har i oppgave å koble turistnæringen ved fjordene med hverandre, ved hjelp av forskning og virkemiddelapparatet. Formålet er også å utvikle mer opplevelsesprodukter til turistene som kommer fra fjern og nær.

- Vi har i åtte år når jobbet med å profesjonalisere, gi bransjen kunnskap og utvikle produkter. Vi har nå en målsetting om å lage et permanent kompetansesenter for opplevelsesturisme. Staten har investert har mange millioner i klyngeprogrammet og håper at de kan kapitalisere investeringen sin og gi næringen et varig kompetanseløft, sier Hettervik.