LEGGES FRAM I DAG: Samferdselsminister Liv Signe Navarsete forteller i dag klokka 12 hvordan regjeringes Nasjonale Transportplan for 2010-2019 vil se ut. 
Foto: Heiko Junge / SCANPIX
LEGGES FRAM I DAG: Samferdselsminister Liv Signe Navarsete forteller i dag klokka 12 hvordan regjeringes Nasjonale Transportplan for 2010-2019 vil se ut. Foto: Heiko Junge / SCANPIXVis mer

Satser på dobbeltspor og europaveier

Regjeringen vil bruke 321 milliarder de neste ti årene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Les planen her.

(Dagbladet.no): Regjeringen legger nå fram Nasjonal Transportplan 2009-2019. Der lover de å bruke 321,9 milliarder kroner til samferdselstiltak fram til 2019. I tillegg kommer 60 milliarder i bompenger.

Se pressekonferansen her.

Tog
Blant tiltakene regjeringen foreslår er dobbeltspor på jernbanen fra Oslo til Lillehammer, Skien og Halden, samt opprustning av E6 fra nord til sør, E16 fra øst til vest og kyststamveien fra Stavanger til Trondheim. 10 milliarder kroner er satt av til rassikring i perioden.

Investeringene i jernbane skal dobles i forhold til forrige transportplan. Det største prosjektet er nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski. som skal settes som en egen post i budsjettet.

Totalt skal det bygges 144 kilometer nye jernbanestrekninger, 116 av disse er dobbeltspor. Det skal bli en dobling av kapasiteten for godstransport med jernbane i løpet av de neste ti årene.

— De neste ti årene skal vi bruke i alt 321,9 milliarder kroner over statsbudsjettet til utbygging, drift og vedlikehold av vei- og jernbanenettet og til tiltak i havner og farleder. Det er 100 milliarder kroner eller 45 prosent mer enn i forrige Nasjonal transportplan (NTP), sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp).

Lover effektivitet
Navarsete sier regjeringen holder fokus på å bruke ressursene effektivt.
- Når vi nå øker bevilgningene kraftig er det ekstra viktig å bruke ressursene mer effektivt. Derfor øker vi vedlikeholdet, vi legger vekt på rasjonell gjennomføring av igangsatte prosjekt, det skal utvikles bedre og mer differensierte kontraktsregler og noen utvalgte prosjekt skal plasseres på egen post i budsjettet.

Skal prøve ut prosjektfinansiering. Det vil si at enkelte prosjekter tas ut av statsbudsjettet og gis adgang til å ta opp statlige lån.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Navarsete sier regjeringen legger vekt på å se lengre strekninger i sammenheng både ved utbygging og vedlikehold og at det vil bli tegnet kontrakter for lange strekninger i en kontrakt.

Trafikkskadde
- Vi må ned ulykkestallene i trafikken. Vi har en nullvisjon og legger opp til samme reduksjon i antall skadde i årene framover som i fjor. 860 millioner kroner skal brukes per år framover. Vil bygge ut mange midtdelere, midtfelt og vi vil utbedre og bygge nye veier.

Navarsete legger vekt på at det er mange ulike tiltak som sammen kan bedre trafikksikkerheten.

Samme bompengenivå Regjeringen regner med at 60 milliarder kroner i bompenger vil komme i tillegg til de statlige pengene. Ifølge Samferdselsdepartementet holder den delen av riksveiinvesteringene som kommer fra bompenger seg på det samme nivået de neste årene som i 2009.
Lokal vilje til å bruke bompenger for å framskynde utbygging av veinettet og utvikling av kollektivtilbudet vil bli imøtekommet av regjeringen, heter det i pressemeldingen fra departementet.
40 prosjekter Samferdselsministeren legger opp til at nærmere 40 nye, store veiprosjekter blir satt i gang i løpet av de første fire årene.

Det skal bygges 230 kilometer ny firefelts vei og 350 kilometer riksvei får gul midtstripe. Det blir 500 kilometer gang- og sykkelveier langs de statlige veiene og 750 kilometer nytt midtrekkverk og brede midtfelt.
- Det blir en kraftig opprustning av E6 fra nord til sør, av E16 fra øst til vest og av Kyststamveien fra Stavanger til Trondheim. Vi foreslår 10 milliarder kroner til rassikring i løpet av ti år, sier Navarsete.

Regjeringen vil også opprettholde de regionale lufthavnene.