Satser på millennials

Fjordland lanserer nye produkter i høyt tempo. Det gir gode tall.

MAT TIL FOLKET: Adm. Direktør i Fjordland, André Gobel (t.h). Daglig leder i Matvarehuset Ken Are Østlid i bakgrunnen. Foto: Ivan Kverme.
MAT TIL FOLKET: Adm. Direktør i Fjordland, André Gobel (t.h). Daglig leder i Matvarehuset Ken Are Østlid i bakgrunnen. Foto: Ivan Kverme.Vis mer

(Finansavisen): Den folkekjære ferdigmatprodusenten Fjordland hadde en vekst på 16 prosent i driftsresultat i 2018.

– Hvis vi ser på omsetning og årsresultat så ligger vi marginmessig på samme nivå som fjoråret, sier André Gobel, adm. direktør i Fjordland.

– I en tøff bransje med hard konkurranse er vi veldig fornøyde med det, spesielt med omsetningen, som er viktig for oss.

Omsetningen til Fjordland steg med 85 millioner i fjor. Gobel forteller at 2019 har begynt bra, og at de forventer fortsatt vekst også i år.

I tillegg til ferdigmat, produserer Fjordland blant annet Bremykt og Brelett. Fjordland er eiet av blant andre Tine og Nortura.

Nye produkter til unge

Gobel forteller at de stadig jobber med å forbedre sin produktlinje med ferdigretter og «mat på farten». Etter en rekke produktlanseringer med blant annet «sunnere alternativer» med mer grønnsaker og mindre sukker i fjor og i begynnelsen av 2019, lanserer Fjordland over sommeren en ny produktlinje for den yngre generasjonen.

– Det er foreløpig litt hemmelig hva dette består i, men det dette blir produkter for såkalte «millennials», de i aldersgruppen 20–35, forteller Gobel.

– Disse er ofte på farten mellom studier, jobb og trening og ønsker mindre, sunne måltider.

Det forblir foreløpig ukjent hvordan disse produktene vil skille seg fra produktlinjene med små produkter, små og sunne produkter, sunne og kalde produkter eller sunne og varme produkter, som allerede finnes i Fjordlandstallen.

Lover saus og poteter

Gobel sier at den eldre generasjonen som heller ser etter tradisjonelle retter som kjøttkaker og surkål, ikke behøver å frykte for sunnhetsbølgen.

– Vi har prøvd å endre på noen av de originale rettene tidligere, men vi ser at den faste kundegruppen på 50 pluss ønsker mye saus og poteter i sine retter. Det skal de selvsagt fortsatt få, bekrefter Gobel.

Andre økonominyheter

Mye verre enn krise - Trygve Hegnars leder i Finansavisen 11. juli

Analysesjef er megabull: - Spotratene vil eksplodere