SATSER PÅ SUPERMAT: Orkla og Rema 1000 hopper på sterk trend. Foto: Alexander Kirch/Shutterstock/NTB scanpix.
SATSER PÅ SUPERMAT: Orkla og Rema 1000 hopper på sterk trend. Foto: Alexander Kirch/Shutterstock/NTB scanpix.Vis mer

Satser på supersalg av supermat

Orkla og Rema 1000 går sammen.

(Finansavisen): Orkla Health har inngått en distribusjonsavtale med irske Have a Superlife, som har spesialisert seg på såkalt supermat, skriver Finansavisen.

Tilbehørsprodukter som frokosttoppinger og grønnsaksmikser til smoothies er å finne i Rema 1000s butikkhyller. Produktene inneholder blant annet tørkede blåbær, tranebær, chiafrø, gresskarkjerner, sesamfrø og kakao.

Kosttilskudd uten piller

- Mye av dagens utvalg innen superfood i dagligvarebutikkene består av enkeltingredienser. Vi tilbyr miksprodukter som gjør det mindre krevende for forbrukeren å få i seg flere av de mest næringsrike og sunne ingrediensene på én gang, sier markedsdirektør Steve Jørgensen i Orkla Health til avisen.

- Vi har vært ute etter å finne en tilnærming som gir deg litt av kosttilskuddet du trenger, men uten at det er en vitaminpille. Å gjøre det på en annerledes måte gir oss muligheter til vekst, legger han til.

Jørgensen viser overfor Finansavisen til at supermat er en produktgruppe i kraftig vekst.

- Fra 2011 til 2015 var den globale veksten 200 prosent i antall lanserte produkter med navn som superfood, superfruit og supergrains, sier han.

Fiber, jern og omega-3

Orklas tommelfingerregel er ifølge avisen at produktet i hovedsak består av næringsrike og sunne ingredienser.

Finansavisen konfronterer Jørgensen med kritikken supermat-begrepet har fått for å gi inntrykk av større helseeffekter enn hva som er vitenskapelig påvist.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi kan kun stå inne for de produktene vi selv lanserer, og kan ikke snakke på vegne av all superfood. Orkla Health har ingen betenkeligheter med å markedsføre Superlife-produktene fordi de er sammensatt av naturlige og næringsrike råvarer som er spesielt høye på viktige ingredienser som fiber, jern eller omega-3, svarer han.

Til Sverige og Danmark

Ifølge Orkla-direktøren viste Rema størst interesse for supermat blant de store matvareaktørene.

- Supermat er viktig for oss fordi vi vil gjøre det enkelt for kundene å finne det de trenger i butikkene våre, i dette tilfellet for kundene som ønsker veganske, økologiske, glutenfrie, laktosefrie og soyafrie produkter, sier kommunikasjonssjef Mette Fossum i Rema 1000 til avisen.

Orkla vil ifølge Finansavisen lansere supermatproduktene i Sverige og Danmark mot slutten av året.

- Hvis vi lykkes med de tre produktene vi har i salg nå, vil vi lansere flere og videreutvikle samarbeidet til å omfatte videre produktutvikling. Have a Superlife har dybdekompetansen på produktsiden, mens vi har merkevarekompetansen, avslutter Jørgensen.

Andre økonominyheter:
Smiths Venner risikerer å tape 400 millioner årlig
Spetalen fikk nei til gigantbrygge