FÅR KRITIKK: Dette trekket fra nederlandske ROG Ship Repair imponerer ikke Chul Christian Aamodt. Foto: EnerWE
FÅR KRITIKK: Dette trekket fra nederlandske ROG Ship Repair imponerer ikke Chul Christian Aamodt. Foto: EnerWEVis mer

Satset på jenter i åletrange kondomdrakter på norsk shippingmesse: - Menn bør reise seg opp og si at dette ikke er greit

Administrerende direktør mener kvinner fortjener å bli tatt på alvor. Markedsføringen overfor er et eksempel på det motsatte, ifølge han selv.

(Dagbladet): «Så passerte to unge jenter i tettsittende hvite drakter. De gikk frem og tilbake og vrikket på rompa som hadde påskrevet en internettadresse».

Slik beskriver Chul Christian Aamodt, administrerende direktør for bransjemediet enerWE, et markedsføringsstunt fra det nederlandske firmaet ROG Ship Repair.

Dette i forbindelse med Nor-Shipping - en messe der flere av verdens største maritime aktører møttes på Lillestrøm denne uka.

- Flere menn bør reise reise seg opp og si at dette ikke er greit. Om kvinner gjør det, blir de fort stemplet som rødstrømper, sier Aamodt til Dagbladet

Les hele innlegget til Aamodt her

Et vanlig syn

Han har selv fungert som markedsdirektør, og oppfatter innleiing av såkalte «booth girls» som vanlig i en mannsdominert bransje.

Blant annet fordi det har en effekt.

- Det fungerer i visse kretser, og overfor middelaldrende menn som føler seg bedre av å ha unge kvinner rundt seg, men det sier noe om lederne som velger å bruke dem, utdyper Aamodt.

- Fortjener å bli tatt på alvor

EnerWE-direktøren tror slike former for markedsføring kan skade bransjens omdømme. Samtidig mener han at den kan skremme kvinner fra å ta seg arbeid innen skipsfart og energiutvinning.

- Dyktige kvinner som utdanner seg fortjener å bli tatt på alvor. Når menn leier inn unge kvinner på denne måten i internasjonale settinger, er det et tegn på det motsatte, mener Chul Christian Aamodt.

- Ingen formening

Da Dagbladet kontakter ROG Ship Repair angående kritikken fra enerWE, sier en representant for firmaet følgende:

- Vi har ingen formening om dette. Vi har holdt på med denne formen for markedsføring i to år, uten å få negative tilbakemeldinger. Det fungerer, derfor gjør vi det.

- Tror du at slik markedsføring kan bidra til å skremme kvinner vekk fra bransjen?

- Det avhenger av kvinnene, sier representanten for ROG Ship Repair.

Arrangør reagerer

Birgit Liodden, direktør for Nor-Shipping, omtaler på sin side stuntet som «ganske upassende». Hun avviser også at formen for markedsføring var godkjent fra arrangørhold.

- Vi bør være forbi dette i 2017, understreker Liodden, og legger til at Nor-Shipping tidligere har vært klare i sin kommunikasjon.

Stoppet våtdraktsprosjekt

Dette blant annet i etterkant av en mye omtalt sak under forrige utgave av messa.

Da benyttet utstillere kvinner kun iført undertøy og kroppsmaling, ifølge Nettavisen.

- Det har ikke gjentatt seg. Vi ga klar beskjed om at vi ikke ville godta slikt i år, og stoppet et opplegg der utstillerne ville benytte kortermede våtdrakter. Det var ikke aktuelt for vår del, med mindre de brukte like mange menn som kvinner, sier Liodden til Dagbladet.

- Ønsker å legge til rette

Videre applauderer Liodden at enerWE tok opp markedsføringen til ROG Ship Repair i sin artikkel.

Samtidig vedgår hun at Nor-Shipping kunne hatt enda bedre kontroll på hva slags markedsføring utstillerne benytter.

Nå ønsker Nor-Shipping-lederen å ta direkte kontakt med ROG Ship Repair, samt å gi enda mer spesifikke instrukser til andre firmaer.

- Vi ønsker å legge til rette for at begge kjønn føler seg hjemme. Å objektivisere kvinner bidrar ikke til det, slår Birgit Liodden fast.