(Dagbladet): «Så passerte to unge jenter i tettsittende hvite drakter. De gikk frem og tilbake og vrikket på rompa som hadde påskrevet en internettadresse».
Slik beskriver Chul Christian Aamodt, administrerende direktør for bransjemediet enerWE, et markedsføringsstunt fra det nederlandske firmaet ROG Ship Repair.
Dette i forbindelse med Nor-Shipping - en messe der flere av verdens største maritime aktører møttes på Lillestrøm denne uka.
- Flere menn bør reise reise seg opp og si at dette ikke er greit. Om kvinner gjør det, blir de fort stemplet som rødstrømper, sier Aamodt til Dagbladet
Les hele innlegget til Aamodt her
Et vanlig syn
Han har selv fungert som markedsdirektør, og oppfatter innleiing av såkalte «booth girls» som vanlig i en mannsdominert bransje.
Blant annet fordi det har en effekt.
- Det fungerer i visse kretser, og overfor middelaldrende menn som føler seg bedre av å ha unge kvinner rundt seg, men det sier noe om lederne som velger å bruke dem, utdyper Aamodt.
- Fortjener å bli tatt på alvor
EnerWE-direktøren tror slike former for markedsføring kan skade bransjens omdømme. Samtidig mener han at den kan skremme kvinner fra å ta seg arbeid innen skipsfart og energiutvinning.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger