Satsing på storbyene

Regjeringen setter seg ambisiøse mål i nasjonal transportplan, som ble lagt fram i går.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • I løpet av neste tiårsperiode skal staten bruke 165 milliarder kroner på vei, jernbane og annen transport. I tillegg kommer brukeravgifter på 50 milliarder. Det er storbyene som kommer best ut hvis denne planen følges opp. Den såkalte Opseth-epoken er åpenbart over. Halvparten av jernbaneinvesteringene skal brukes i Oslo-regionen. Stamveiene og hovedveinettet i storbyene skal få mest av veibevilgningene.
  • Det skal ikke mye fantasi til for å spå at dette blir det strid om. Det gjelder ikke minst byggingen av Bjørvika-tunnelen, som nå blir en prioritert oppgave. Det er nødvendig fordi Stortinget har vedtatt å bygge operaen der. En opera innesperret av trafikkmaskiner vil være meningsløst. Men flertallet på Stortinget har ikke forpliktet seg til å bygge denne tunnelen selv om operaen ble lagt dit.
  • Knapt noe spørsmål vekker så sterk debatt som bevilgninger og prioriteringer av samferdselsmidler i Norge. Med vår geografi er det forståelig. Det mangler ikke på dårlige veier og behov for nye prosjekter landet over. Men ut fra nasjonale transportpolitiske hensyn må det nå være riktig å satse slik regjeringen har lagt opp til. Det gjelder både vei og bane. Likevel gjenstår det å se om regjeringen i åra framover vil følge opp denne planen i sine årlige budsjetter. Vi har hatt mange fine veiplaner opp gjennom åra som ikke er blitt realisert. Vi har ingen garanti for at gårsdagens transportplan ikke kan lide samme skjebne.
  • I planen skal det satses sterkt på økt trafikksikkerhet. Senking av fartsgrensene og prikkbelastning på førerkortet er blant tiltakene. Det er på høy tid at sikkerheten blir bedre prioritert. Vi opplever igjen en økning i antall trafikkofre. Vegdirektoratet har gått i bresjen i kampen mot trafikkdøden. Nå får vi håpe at de bevilgende myndighetene følger etter. For sikkerhet koster penger. Det må også politikerne ta hensyn til i sin kamp om bevilgningene.