Satt fast i tre timer

41 passasjerer på ekspresstoget fra Stavanger til Oslo fikk i kveld et tre timers ufrivillig opphold i Nodelandtunnelen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Drøyt 40 passasjerer på ekspresstoget fra Stavanger til Oslo fikk onsdag kveld et tre timers ufrivillig opphold i Nodelandtunnelen noen kilometer vest for Kristiansand.

Toget strandet i tunnelen ved 18.15-tiden fordi en kjøreledning hadde falt ned. Først ved 21-tiden fikk NSB fram et skiftelokomotiv som kunne trekke togsettet ut av tunnelen og fram til stasjonsområdet i Kristiansand.

De tre timene måtte passasjerene tilbringe i nødlys inne i vognene fordi kjøreledningen fortsatt kunne være strømførende.

Sikkerheten først

- Selv om toglederen slår av strømmen, kan det være forbundet med livsfare å la noen gå ut av vognene inne i en tunnel. Uansett om vi er helt sikre på om strømmen er slått av, vil det være uholdbart å slippe passasjerer ut i en mørk tunnel, sier informasjonssjef i NSB, Preben Colstrup, til NTB.

Han sier passasjerene var ved godt mot etter de tre timene i tunnelen. De hadde fått servering og nødlyset i vognene hadde virket bra. Bare noen minutter etter at togsettet var fremme ved Kristiansand stasjon sto buss og taxi klar for å kjøre passasjerene videre.

Colstrup opplyser at det var 41 passasjerer i toget. De var ved 21.30-tiden på vei til sine bestemmelsessteder.

De fleste passasjerene skulle videre til Oslo, der de først vil være ved 2-tiden i natt.

Normalt skulle ekspresstoget vært i Oslo kl. 22.58 onsdag kveld.

Nattogene i rute

Informasjonssjef Harry Korslund i Jernbaneverket opplyser til NTB at arbeidet med å reparere kjøreledningen ved 22-tiden pågikk for fullt inne i tunnelen.

Normalt skal en slik jobb ta rundt tre timer.

- Hvis ikke noe uforutsett inntreffer, regner vi med at nattogene i begge retninger kan passere i rute, sier Korslund.

Han kan ikke si noe om årsaken til at ledningen løsnet og falt ned, men vanligvis er det bare to enkle forklaringer på denne type uhell.

- Enten er det toget som river kjøreledningen løs eller den har løsnet siden forrige tog passerte stedet. I dette tilfelle får vi ikke noe svar før skaden er utbedret, sier Korslund.

(NTB)