Schanches helikopter styrtet

OSLO/GJØVIK (Dagbladet):Martin Schanche og hans 11 år gamle datter Melissa er sendt til sykehus med kuttskader etter at de i dag styrtet med helikopter sør for Gjøvik.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Helikopteret, som Schanche er medeier i, var på vei inn for landing ved Gjøvik Næringspark da det fikk problemer med bakrotoren rotor i seks til åtte meters høyde, og gikk i spinn.

- Jeg vet ikke om jeg skal kalle det en styrt eller en nødlanding. Det traff ikke bakken spesielt hardt, men la seg over på siden slik at rotorene traff bakken og brakk. Det var ingen eksplosjon, sier Gunnar Holm Ringen ved Vest-Oppland politidistrikt til Dagbladet. Ulykken inntraff ca. klokken 14.15.

I tillegg til Schanche, som førte helikopteret, og datteren, befant det seg to venner av rallykjøreren i helikopteret. Alle fire ble sendt til Gjøvik sykehus med lettere skader. Schanche og datteren har kuttskader på hendene, mens en kvinnelig passasjerer skal ha fått en noe større kuttskade.

– De har det veldig bra. Ingen av dem blir lagt inn, men har fått behandling for kutt og slagskader, sier vakthavende lege ved kirurgisk avdeling, Jørn Torjussen, til Nettavisen.

Schanche er i følge sin kone Birgit ved godt mot etter ulykken.

- Den mannen er iskald. Det er hans datter også. Det var hun som ringte meg for å varsle om ulykken, sier hun til Dagbladet.

Schanche er nå ute av sykehuset, og har avgitt forklaring til politiet.

- Jeg har vært på legesjekk, og er i god form. Men det er mulig jeg får en slags etterreaksjon, sier Schanche til Dagbladet, og legger til:

- Melissa har taklet dette veldig bra.

Nektet helikopter-lappen

Martin Schanche ble i juni 1997 tatt på fersken av UP da han kjørte i 127 km/t i en 80-sonen. Rallykjøreren fikk 6000 kroner i bot og førerkortet inndratt i seks måneder.

- Jeg var i mine egne tanker, og ble helt lamslått da politiet viste meg lasermålingen, sa Schanche etterpå.

Men dette var ikke straff nok. Våren 1998 nektet Luftfartsverket å gi Schanche helikopterlappen på grunn av fartsboten. Regelverket krever nemlig at alle som søker om fly- og helikoptersertifikat ikke kan være bøtelagt det siste året. Sivilombudsmannen refset Luftfartsverket senere samme år for avgjørelsen.

Da Schanche endelig fikk lappen hadde han over 200 kjøretimer i lufta bak seg, og fikk det aller beste skussmål.
- Han er ferdig utlært, og langt over gjennomsnittet. Jeg så tidlig at dette ligger for ham, sa hans helikopterinstruktør Ted Juliussen til Dagbladet i 1998.

ROTOREN BRAKK: Schanches helikopter landet på understellet, men veltet slik at rotoren brakk.
BLE NEKTET LAPPEN: Martin Schanche ble for noen år siden nektet helikopterlappen på grunn av en fartsbot.