DÅRLIG ÅR: Schibsted-konsernet sliter med et svekket annonsemarked. Konsernsjef Kjell Aamot, som går av i juni, må innse at underskuddet i første kvartal ble på 39 millioner kroner. Foto: Stian Lysberg Solum/Scanpix
DÅRLIG ÅR: Schibsted-konsernet sliter med et svekket annonsemarked. Konsernsjef Kjell Aamot, som går av i juni, må innse at underskuddet i første kvartal ble på 39 millioner kroner. Foto: Stian Lysberg Solum/ScanpixVis mer

Schibsted-underskudd på 39 millioner

I fjor var overskuddet 1,1 milliard.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||

Schibsted-konsernet preges av et svekket annonsemarked, og fikk i første kvartal i år et underskudd på 39 millioner kroner, sammenlignet med et overskudd på nærmere 1,1 milliard kroner i samme periode i fjor.

Annonsemarkedet faller særlig som følge av økt arbeidsledighet og svakt eiendomsmarked, noe som påvirker Schibsteds inntjening i avismarkedet. For konsernet som helhet falt omsetningen i første kvartal med 10 prosent. Annonseinntektene i samme periode falt med 18 prosent.

På nettet gikk det bedre for konsernet. I første kvartal økte driftsinntektene på internett med 10 prosent.

Schibsted håper at innsparingsprogrammer skal få pilene til å peke i rett retning igjen, og har i løpet av første kvartal i år redusert antall ansatte med 150 personer. Spareprogrammet har hittil hatt en virkning på 150 millioner kroner. Målet er å spare 1 milliard kroner i år.

Schibsted trenger også mer penger, og planlegger gjennom en fortrinnsrettsemisjon å hente inn opptil 1,3 milliarder kroner i ny egenkapital. Målet er at beløpet skal stå på bok før midten av juli.

(NTB)