Schibsted vurderer TV2-salg

Schibsted vurderer å selge sin aksjepost på 33,3 prosent i TV 2. Et salg vil kunne gi mediekonsernet en gevinst på rundt 1 milliard kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Schibsted-direktør Jan Erik Knarbakk understreker at ingenting foreløpig er avgjort om salget, og at det er fortsatt mulig at Schibsted fortsetter som eier.

- Men jeg kan bekrefte at Schibsted er inne i en prosess hvor et salg av vår eierandel i TV 2 er blitt vurdert. Schibsted vurderer løpende konsernets verdier som er bundet opp i finansielle plasseringer, sier Knarbakk til Kampanje.

Milliongevinst

Knarbakk kan også bekrefte at det er kontakt mellom First Securities, som arbeider på oppdrag fra Schibsted, og aktører som er interessert i aksjene. Antallet interessenter skal være fem til ti, og halvparten er norske.

- Hvem disse er kan jeg ikke si noe om, sier Knarbakk.

First Securities anslår TV 2 til å være verdt rundt 3,6 milliard er kroner. Schibsted vil dermed kunne hente inn rundt 1,2 milliarder kroner ved et salg. Til sammen har Schibsted investert rundt 180 millioner i TV-kanalen og kan dermed realisere en gevinst på rundt 1 milliard kroner.

Schibsted gikk inn i TV 2 i 1991 før stasjonen startet sendingene høsten 1992.

(NTB)