Schiffer provoserer svensker og nordmenn

Kleskjeden Hennes & Mauritz' reklamekampanje med en lettkledd Claudia Schiffer vekker sterkere reaksjoner i Norge og Sverige enn i noen av de andre 12 landene hvor kampanjen går.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

At kleskjeden Hennes & Mauritz henger opp store reklameboards med lettkledde undertøysmodeller er blitt en årlig tradisjon. Først ute var Elle McPherson i 1990, men det var Cindy Crawford i tangatruse året etter som fikk debatten til å ta av. Og i år er det altså den tyske supermodellen Claudia Schiffer som brettes ut på gatehjørner i 14 land.

Sterke reaksjoner

Men like årviss som H&Ms kampanjer for sine undertøyskolleksjoner, er den mer eller mindre organiserte motstanden. I år kommer de sterkeste reaksjonene fra Sverige og Norge, melder den svenske avisa Expressen, men motstanden skal ikke komme fra de største byene. I Sverige er det ifølge avisa sterkest motstand mot kampanjen i byer som Umeå og Gøteborg. I Stockholm skal folk ifølge den venstreradikale aktivisten Anja Karlsson (27) være mer opptatt av sin egen karriere.

I Norge har motstanden mot reklamekampanjen kommet sterkest til uttrykk i Tønsberg. Der ble så og si alle boards og plakater revet ned eller tilgriset med tagging, forteller markedssjef i H&M, Roger Johansen, til Dagbladet.no.

I Oslo har aktivister gått til spredte angrep på plakatene av Schiffer. Roger Johansen mener det er snakk om en organisert aksjon i regi av Rød Ungdom, men dette tilbakevises av Rød Ungdoms talskvinne Marijke Berdal. Hun sier dette er individuelle aktivisters handlinger, men at disse støttes av Rød Ungdom:

- Hennes & Mauritz selger ikke klær på disse plakatene. Det er dama, og ikke undertøyet som er blikkfanget, og kvinner blir gjort til et objekt på disse bildene. Dette fører til at utrolig mange jenter får spiseforstyrrelser, mener Berdal.

Like argumenter

Dette er på linje med den argumentasjonen som fremføres av H&Ms kritikere i Sverige. Ifølge Expressen reageres det også her mot at kvinner blir fremstilt som et objekt uten personlighet, og at reklamekampanjen kan bidra til både å forsterke kjønnsroller, samt at unge jenter utvikler spiseforstyrrelser.

Et siste ankepunkt har vært hvorvidt reklamebildene av supermodellen er manipulert eller ikke. Ifølge Expressen skal det ikke være mulig å se så mye som en liten skavank på Schiffers kropp, selv ikke om man benytter forstørrelsesglass når man leter.

- Nei, ingen av bildene har blitt manipulert, sier markedssjef Roger Johansen.

<B>REAGERER: Svensker og nordmenn er de som reagerer sterkest på undertøysmodellene til Hennes & Mautitz.
STJAL PLAKATENE: I Tyskland måtte plakater erstattes etter at de ble stjålet.