Schioldborgs10 beste råd

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

1. Du bør sette en dato for når du skal være røykfri. I dette tilfellet om seks dager. Til da kan du røyke så mye du vil, men på andre måter enn du pleier. 2. Utsett å røyke hver enkelt sigarett du bestemmer deg for å ta, litt mer for hver dag. 3. Bryt røykemønstret ditt. Bruk den andre hånda, skift hvilke fingrer du holder sigaretten med, stedene du røyker, hvor ofte du trekker inn, etc. 4. Trapp ned nikotinmengden gradvis, f.eks. gjennom mildere sigaretter og færre drag fra hver sigarett. Drikk mer væske. 5. Si til deg selv at du er en eksrøyker, og bygg opp identiteten din rundt det. 6. Stryk positive røykeminner fra hukommelsen. 7. Styrk deg med å se for deg livets stolteste og fredeligste øyeblikk. Det første for å takle tvil, det andre for å takle stress. 8. Gå gjennom alle fordeler med å slutte å røyke, om og om igjen. Assosier videre på dem. 9. Lukt på gamle sigarettsneiper, om du ikke er blant de få som synes de dufter deilig. 10. Bruk nikotintyggegummi e.l. om du får fysiske abstinenser. Kilde: Per Schioldborg, professor ved Universitetet i Oslo og forfatter av boka «Slik slutter du å røyke» med lege Jørgen Skavlan.