Scotland Yard vil ha Think

Endelig blir det litt action på den norske Think. Ærverdige Scotland Yard skal bruke den til å jakte på forbrytere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Scotland Yard viste fram sitt nyeste våpen i kampen mot kriminaliteten i dag. Stillegående el-biler er mye mer effektive når man skal snike seg innpå tyver og kjeltringer.

Og det er selvfølgelig norske Ford Think som skal hjelpe Yarden med å håndheve britisk lov.

Med en toppfart på 90 km/t kommer neppe el-bilen, med et karosseri av plast, til å erstatte vanlige politibiler. Biljakter er den ikke spesielt egnet for.

- Den vil gi oss muligheten til å kjøre stille og dermed overraske innbruddstyver og kriminelle, så jeg håper vi klarer å ta dem på denne måten, sier Sir John Stevens ved London-politiet ifølge AP.

Innbruddsjakt

I første omgang kommer politiet til å bruke de nye el-bilene til vanlige oppgaver som husbråk og meldinger om innbrudd. På den måten slipper politiet å ankomme med hylende sirener og blinkende lys.

To-seterne har en rekkevidde på 85 kilometer før batteriene må lades, og bilen aksellererer fra 0 til 50 på under syv sekunder. En typisk by-bil.

Foreløpig har London-politiet leaset to el-biler for en treårsperiode, men politiet ønsker å bygge ut el-bil-flåten fremover. Fra før eier London-politiet 4000 vanlige bensindrevne politibiler.

Slått an i USA

Dagbladet fortalte for to uker siden at den vesle bilen også har slått an i USA. New Yorks energimyndighet skal leie ut 100 norskbygde Think-biler til interesserte pendlere. Dette er USAs største prøveprosjekt med elektriske, forurensingsfrie pendlerbiler.

Think

  • Det norsk firmaet Pivco utviklet og testet elbilen fram til 1997. Med støtte fra staten ble prøveproduksjon satt i gang, og bilen fikk navnet Think.
  • I 1998 gikk firmaet konkurs.
  • I januar 1999 kjøpte og overtok amerikanske Ford firmaet fra de ansatte, som hadde tatt over etter konkursen.
  • I 1999 ble det åpnet fabrikk på Aurskog. Fabrikken har kapasitet til å produsere 5000 biler i året.



Prosjektet lanseres under merkelappen «elektrisk hele veien». Think-bilene skal ikke kjøre inn på Manhattan fra forstedene, men frakte pendlerne fra døra hjemme til togstasjonen og pendlertoget. Fra togstasjonen inne i sentrum bruker pendlerne undergrunnen til sine arbeidsplasser.

Bilene leases ut for 1900 kroner i måneden, noe som inkluderer parkeringsplass, strøm på togstasjonen, gratis montering av ladestasjon hjemme, 200 kroner i rabatt på toget i måneden og 400 kroner i avslag per måned på forsikringen.

I FARTA: Politi ferdes fra før på sykkel og med hest, nå skal London-politiet kjøre rundt i elektriske Think.
FORNØYD: Sir John Stevens i London-politiet er meget fornøyd med den nye toseteren
LADER OPP: Politikonstabel Eemonn Power lader opp batteriene til kamp mot Londons kriminalitet.