Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Scotland Yard vil ha Think

Endelig blir det litt action på den norske Think. Ærverdige Scotland Yard skal bruke den til å jakte på forbrytere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Scotland Yard viste fram sitt nyeste våpen i kampen mot kriminaliteten i dag. Stillegående el-biler er mye mer effektive når man skal snike seg innpå tyver og kjeltringer.

Og det er selvfølgelig norske Ford Think som skal hjelpe Yarden med å håndheve britisk lov.

Med en toppfart på 90 km/t kommer neppe el-bilen, med et karosseri av plast, til å erstatte vanlige politibiler. Biljakter er den ikke spesielt egnet for.

- Den vil gi oss muligheten til å kjøre stille og dermed overraske innbruddstyver og kriminelle, så jeg håper vi klarer å ta dem på denne måten, sier Sir John Stevens ved London-politiet ifølge AP.

Innbruddsjakt

I første omgang kommer politiet til å bruke de nye el-bilene til vanlige oppgaver som husbråk og meldinger om innbrudd. På den måten slipper politiet å ankomme med hylende sirener og blinkende lys.

To-seterne har en rekkevidde på 85 kilometer før batteriene må lades, og bilen aksellererer fra 0 til 50 på under syv sekunder. En typisk by-bil.

Foreløpig har London-politiet leaset to el-biler for en treårsperiode, men politiet ønsker å bygge ut el-bil-flåten fremover. Fra før eier London-politiet 4000 vanlige bensindrevne politibiler.

Slått an i USA

Dagbladet fortalte for to uker siden at den vesle bilen også har slått an i USA. New Yorks energimyndighet skal leie ut 100 norskbygde Think-biler til interesserte pendlere. Dette er USAs største prøveprosjekt med elektriske, forurensingsfrie pendlerbiler.

Think

  • Det norsk firmaet Pivco utviklet og testet elbilen fram til 1997. Med støtte fra staten ble prøveproduksjon satt i gang, og bilen fikk navnet Think.
  • I 1998 gikk firmaet konkurs.
  • I januar 1999 kjøpte og overtok amerikanske Ford firmaet fra de ansatte, som hadde tatt over etter konkursen.
  • I 1999 ble det åpnet fabrikk på Aurskog. Fabrikken har kapasitet til å produsere 5000 biler i året.



Prosjektet lanseres under merkelappen «elektrisk hele veien». Think-bilene skal ikke kjøre inn på Manhattan fra forstedene, men frakte pendlerne fra døra hjemme til togstasjonen og pendlertoget. Fra togstasjonen inne i sentrum bruker pendlerne undergrunnen til sine arbeidsplasser.

Bilene leases ut for 1900 kroner i måneden, noe som inkluderer parkeringsplass, strøm på togstasjonen, gratis montering av ladestasjon hjemme, 200 kroner i rabatt på toget i måneden og 400 kroner i avslag per måned på forsikringen.

I FARTA: Politi ferdes fra før på sykkel og med hest, nå skal London-politiet kjøre rundt i elektriske Think.
FORNØYD: Sir John Stevens i London-politiet er meget fornøyd med den nye toseteren
LADER OPP: Politikonstabel Eemonn Power lader opp batteriene til kamp mot Londons kriminalitet.
Hele Norges coronakart