NY KAMPANJE: Det svenske partiet Sverigedemokratene har lansert en ny reklamekampanje, som henvender seg til utenlandske turister. «Sverige burde gjøre det bedre enn dette», står det blant annet skrevet på en vegg på t-bane-stasjonen ved Östermalms torg i Stockholm, over bilder av hjemløse mennesker og tiggere. Foto: Bertil Ericson/NTB Scanpix
NY KAMPANJE: Det svenske partiet Sverigedemokratene har lansert en ny reklamekampanje, som henvender seg til utenlandske turister. «Sverige burde gjøre det bedre enn dette», står det blant annet skrevet på en vegg på t-bane-stasjonen ved Östermalms torg i Stockholm, over bilder av hjemløse mennesker og tiggere. Foto: Bertil Ericson/NTB ScanpixVis mer

SD-kampanje vekker avsky: «Kom tilbake i 2018»

- Direkte sammenlignbare til 30-tallet og nazistenes politikk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): «Sverige burde gjøre det bedre enn dette». «Unnskyld rotet her i Sverige. Vi har et seriøst problem med tvungen tigging! Internasjonale gjenger tjener penger på menneskers desperasjon. Regjeringen vil ikke gjøre det som trengs».

Slik lyder det svenske partiet Sverigedemokraternas (SD) nye reklamekampanjer. Fra i dag og to uker framover skal partiets nye reklamer, som i hovedsak henvender seg til turister, henge oppe, ifølge Expressen.

- Overrasket og forferdet Partiet mener den sittende regjeringa ikke gjør nok for å bekjempe tigging i landet, og foreslår at turistene kommer tilbake til et «bedre Sverige» i 2018, når de mener partiet har fått større innflytelse.

På spørsmål om hvorfor reklamene henvender seg til utenlandske turister, svarer Sverigedemokraternas pressesjef Henrik Vinge følgende til Expressen:

«UNNSKYLD ROTET»: Sverigedemokratenes nye kampanje får massiv kritikk. Foto: Bertil Ericson/NTB Scanpix
«UNNSKYLD ROTET»: Sverigedemokratenes nye kampanje får massiv kritikk. Foto: Bertil Ericson/NTB Scanpix Vis mer

- Det vi har kunnet se den seneste tida er at mange mennesker som kommer til Sverige som turister blir veldig overrasket og forferdet over den utviklingen de har sett med organisert tigging. De spør seg selv hvorfor svenskene vil ha det sånn, sier han.

Det er transportselskapet SL som har ansvaret for reklameplassen i t-banestasjonen. De mener at de må behandle alle politiske partier og annonsører på samme måte.

- Bakgrunnen er at vi har en bestemmelse som sier at vi skal tillate politiske budskap i kollektivtrafikken. Vi er en kollektivtrafikk-myndighet som er under landstinget, og vi har ingen mulighet til å nekte et vist parti å annonsere sine budskap. Vi må behandle alle på den samme måten, sier Jesper Pettersson, presseansvarlig for SL til Expressen, som også skriver at det i SLs retningslinjer står at reklame som kan oppfattes støtende eller uanstendig mot en folkegruppe ikke skal forekomme.

Kritiseres Kampanjen, som henger ved rulletrappa ved Östermalmstorg i Stockholm, får nå massiv kritikk. Under hashtaggen «#SLSpriderracism» skriver blant annet en rekke mennesker hvordan de ser på kampanjen.

«Jeg kan såklart ikke støtte noe som øker hatet og mistenksomheten mot innvandrere. Så illojal kan jeg ikke være», skriver blant annet humoristen Soran Ismail.

«SDs kampanjer og retorikk er direkte sammenlignbare til 30-tallet og nazistenes politikk», skriver Jessica B Larsson.

Det blir også syrlig påpekt at partiet har skrevet ordet «government» feil. I t-bane-teksten står det nemlig skrevet «goverment».