Se bilder fra den dramatiske togulykken i ettermiddag

Trafikkleder styrte de løpske vognene til Sjursjøya. Ingen på kaia ble varslet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||• Les alt om togulykken på Sjursøya her

(Dagbladet): Tre personer omkom da 16 godsvogner traff kaiområdet på Sydhavna på Sjursjøya i ettermiddag.

De førerløse vognene begynte å trille av seg selv på Alnabru, flere kilometer unna.

Klokka 13.20 dundret vognene inn på havneområdet.

Forsøkte å stanse vogneneToglederne i Oslo fulgte vognenes ferd i trafikkstyresentralen.

På et passende sted ved Loenga forsøkte de å bruke sporvekselen for å sende vognene inn i en mur.

Dette fungerte ikke, da vognene mest sannsynlig holdt for høy fart.

I frykt for at vognene skulle treffe Oslo Sentralstasjon eller komme inn på et spor med annen trafikk, ble de etter hvert styrt inn på godstrafikksporet som ender opp på Sjursjøya.

Tre personer på jobbIfølge NRK ble ikke kaiområdet varslet om at vognene var på vei.

LØP LØPSK: 16 godsvogner begynte i ettermiddag å rulle av seg selv på Alnabru i Oslo. I stor fart kolliderte vognene med flere lagerbygninger på Sydhavna flere kilometer unna. Foto: SCANPIX
TRE OMKOM: Tre personer ble drept og ytterligere tre fikk alvorlige skader da vognene brast inn i bygningsmassen på Sydhavna på Sjursøya. Én person er fremdeles savnet. Foto: SCANPIX
FRYKTET AT VOGNENE SKULLE TREFFE OSLO S: Toglederen i Oslo fulgte vognenes ferd på en skjerm i trafikkstyringssentralen. Man fryktet at vognene ville komme seg inn på et spor med annen trafikk og ende opp på Oslo Sentralstasjon. Foto: SCANPIX
VILLE STYRE TOGENE I EN MUR: Trafikkstyringssentralen forsøkte å spore av togene før de nådde sentrum. Ved Loenga brukte toglederen sporvekselen for å sende vognene inn i en mur. Foto: SCANPIX
MISLYKTES: Men toglederens forsøk lyktes ikke. Jernbaneverkets foreløpige forklaring er at vognene mest sannsynlig holdt for høy fart til å kunne påvirkes av sporveksleren. Foto: SCANPIX
FANT EN ALTERNATIV UTVEI: Det lyktes trafikklederne derimot å styre vognene inn på godstogsporet som gikk til Sjursøya. Foto: SCANPIX
BLE IKKE VARSLET: Togdramaet utviklet seg såpass raskt at kaiområdet var helt uforberedt på vognene som rullet inn i voldsom fart. Foto: SCANPIX
SLO KATASTROFEALARM: De løpske vognene dyttet flere parkerte lastebiler ut i sjøen. Foto: SCANPIX
MANGE VITNER: Øyevitner til hendelsen forteller om vogner som kom mot kaiområdet i voldsom fart. Flere av vognene havner i vannet. Anleggsarbeider Morten Schrøder var på jobb på Sjursøya da han ble vitne til den dramatiske togavsporingen. Foto: SCANPIX
FLERE LASTEBILER KNUST: Ett av de første godstogene sporet av og traff en lastebil. Flere biler ble knust da lagerbygninger raste sammen etter å ha blitt truffet av vognene. Foto: SCANPIX
HAR STARTET GRANSKNINGEN:: Tre personer fra Havarikommisjonen er nå på skadestedet. De gjør foreløpig en vurdering av hvordan vognene ligger i forhold til hverandre og hvordan det ser ut på i området.Foto: SCANPIX
BREMSENE SKULLE HA SLÅTT INN: Ett av de viktigste spørsmålene etterforskerne ønsker svar på akkurat nå, er hvorfor godsvognenes bremser ikke slo inn. Disse skal aktiveres automatisk hvis vognene løsner fra toget. Foto: SCANPIX
BEKLAGER: Det er transportselskapet CargoNet som eier de løpske vognene. Selskapet forsøker nå å finne ut hva som har skjedd. Bildet viser stedet hvor vognene sto oppstilt på Alnabru. Foto: TORBJØRN GRØNNING
SKULLE BRUKES SENERE I DAG: Ulykkesvognene sto parkert i påvente av å bli satt i trafikk senere i dag. De aktuelle vognene brukes vanligvis til å flytte semitrailere. Foto: TORBJØRN GRØNNING
LETER ETTER SAVNET: Politi, ambulanse og brannmenn søker fremdeles etter én person som er savnet etter ulykken. Hovedredningssentralen var raskt på plass med redningsbåter. Foto: ØISTEIN MONSEN
SPORET AV: På sin ferd gjennom Oslo løsnet noen av vognene og traff biler og flere bygninger på vei fra Alnabru til Sjursøya. Foto: ØISTEIN MONSEN
STORE ØDELEGGELSER: Deler av den ene godsvognen stikker opp over kaikanten fra havnebassenget. Denne ligger delvis i sjøen. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
HAR SKJEDD FØR: For to måneder siden sporet flere CargoNet-vogner av i Trondheim. Vognene brast inn i et lagerbygg på Piren i Trondheim. Ingen personer ble skadd den gang. Foto: ØISTEIN MONSEN
ÅRSAK IKKE KLART: Godsselskapet og Havarikommisjonen framhever at det er for tidlig å kunne konkludere hva som forårsaket dagens kollisjon. CargoNet vet foreløpig heller ikke om det er noe sammenheng mellom ulykken i dag og i Trondheim for to måneder siden. Foto: ØISTEIN MONSEN

- Vi må huske at det hele skjedde i løpet av noen få minutter, sier pressevakt i Jernbaneverket, Arvid Bårdstu, til NRK.

Jim og Knut Petter jobber i et transportselskap tilknyttet havneterminalen der vognene rammet.

De forteller til NTB at det på dagtid er tre personer på jobb i det nå ødelagte bygget.

- Det er to kontorplasser i bredden. Og det ser ut til at toget har truffet midt på. Det kunne ikke å truffet på et verre sted her, forteller de.

LØP LØPSK: 16 godsvogner begynte i ettermiddag å rulle av seg selv på Alnabru i Oslo. I stor fart kolliderte vognene med flere lagerbygninger på Sydhavna flere kilometer unna. Foto: SCANPIX
TRE OMKOM: Tre personer ble drept og ytterligere tre fikk alvorlige skader da vognene brast inn i bygningsmassen på Sydhavna på Sjursøya. Én person er fremdeles savnet. Foto: SCANPIX
FRYKTET AT VOGNENE SKULLE TREFFE OSLO S: Toglederen i Oslo fulgte vognenes ferd på en skjerm i trafikkstyringssentralen. Man fryktet at vognene ville komme seg inn på et spor med annen trafikk og ende opp på Oslo Sentralstasjon. Foto: SCANPIX
VILLE STYRE TOGENE I EN MUR: Trafikkstyringssentralen forsøkte å spore av togene før de nådde sentrum. Ved Loenga brukte toglederen sporvekselen for å sende vognene inn i en mur. Foto: SCANPIX
MISLYKTES: Men toglederens forsøk lyktes ikke. Jernbaneverkets foreløpige forklaring er at vognene mest sannsynlig holdt for høy fart til å kunne påvirkes av sporveksleren. Foto: SCANPIX
FANT EN ALTERNATIV UTVEI: Det lyktes trafikklederne derimot å styre vognene inn på godstogsporet som gikk til Sjursøya. Foto: SCANPIX
BLE IKKE VARSLET: Togdramaet utviklet seg såpass raskt at kaiområdet var helt uforberedt på vognene som rullet inn i voldsom fart. Foto: SCANPIX
SLO KATASTROFEALARM: De løpske vognene dyttet flere parkerte lastebiler ut i sjøen. Foto: SCANPIX
MANGE VITNER: Øyevitner til hendelsen forteller om vogner som kom mot kaiområdet i voldsom fart. Flere av vognene havner i vannet. Anleggsarbeider Morten Schrøder var på jobb på Sjursøya da han ble vitne til den dramatiske togavsporingen. Foto: SCANPIX
FLERE LASTEBILER KNUST: Ett av de første godstogene sporet av og traff en lastebil. Flere biler ble knust da lagerbygninger raste sammen etter å ha blitt truffet av vognene. Foto: SCANPIX
HAR STARTET GRANSKNINGEN:: Tre personer fra Havarikommisjonen er nå på skadestedet. De gjør foreløpig en vurdering av hvordan vognene ligger i forhold til hverandre og hvordan det ser ut på i området.Foto: SCANPIX
BREMSENE SKULLE HA SLÅTT INN: Ett av de viktigste spørsmålene etterforskerne ønsker svar på akkurat nå, er hvorfor godsvognenes bremser ikke slo inn. Disse skal aktiveres automatisk hvis vognene løsner fra toget. Foto: SCANPIX
BEKLAGER: Det er transportselskapet CargoNet som eier de løpske vognene. Selskapet forsøker nå å finne ut hva som har skjedd. Bildet viser stedet hvor vognene sto oppstilt på Alnabru. Foto: TORBJØRN GRØNNING
SKULLE BRUKES SENERE I DAG: Ulykkesvognene sto parkert i påvente av å bli satt i trafikk senere i dag. De aktuelle vognene brukes vanligvis til å flytte semitrailere. Foto: TORBJØRN GRØNNING
LETER ETTER SAVNET: Politi, ambulanse og brannmenn søker fremdeles etter én person som er savnet etter ulykken. Hovedredningssentralen var raskt på plass med redningsbåter. Foto: ØISTEIN MONSEN
SPORET AV: På sin ferd gjennom Oslo løsnet noen av vognene og traff biler og flere bygninger på vei fra Alnabru til Sjursøya. Foto: ØISTEIN MONSEN
STORE ØDELEGGELSER: Deler av den ene godsvognen stikker opp over kaikanten fra havnebassenget. Denne ligger delvis i sjøen. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
HAR SKJEDD FØR: For to måneder siden sporet flere CargoNet-vogner av i Trondheim. Vognene brast inn i et lagerbygg på Piren i Trondheim. Ingen personer ble skadd den gang. Foto: ØISTEIN MONSEN
ÅRSAK IKKE KLART: Godsselskapet og Havarikommisjonen framhever at det er for tidlig å kunne konkludere hva som forårsaket dagens kollisjon. CargoNet vet foreløpig heller ikke om det er noe sammenheng mellom ulykken i dag og i Trondheim for to måneder siden. Foto: ØISTEIN MONSEN
DYKKERE PÅ PLASS: Én person er fremdeles savnet etter ulykken. Dykkerne  jobbet i ettermiddag med å gjennomsøke havnebasseng ved ulykkesstedet. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
DYKKERE PÅ PLASS: Én person er fremdeles savnet etter ulykken. Dykkerne jobbet i ettermiddag med å gjennomsøke havnebasseng ved ulykkesstedet. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN Vis mer
ENORME ØDELEGGELSER: Et lagerbygg kollapset da det ble truffet av godsvognene. Flere lastebiler ble knust da taket falt sammen. 
Foto: SCANPIX
ENORME ØDELEGGELSER: Et lagerbygg kollapset da det ble truffet av godsvognene. Flere lastebiler ble knust da taket falt sammen. Foto: SCANPIX Vis mer