Se, de snakker!

I morgen åpner Lidl nye butikker i Norge. I dag brøt de den internasjonale tausheten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

LIER(Dagbladet.no): Administrerende direktør i Lidl Norge, Jesper Innes, plapret faktisk som en foss da Dagbladet.no ble vist rundt i en av de splitter nye butikkene i ettermiddag. Pressen, og ikke minst fotografene, fikk alle sitt under forhåndsvisninga av butikken på Lierstranda utenfor Drammen.

Lite vitnet om mystikken, den stummende tausheten, og den harde linja som Lidl har blitt beryktet for.

- Det er en ganske ny situasjon for meg å stå her foran journalister. Vanligvis sier jeg «ingen kommentar», også stikker jeg, sier direktøren.

- Nå er Norge et mer åpent land enn Tyskland. Vi har en internasjonal bedriftspolicy på ikke å svare eller invitere media til våre butikker, men her i Norge har vi forsøkt å åpne døra litt på gløtt.

Innes vil derfor ikke hindre journalister hvis de skal inn i Lidl-butikker for å lage reportasjer i fremtiden.

En helt vanlig butikk

Hemmelighetskremmeriet, mystikken og ryktene om et fiendtlig bedriftslederskap har nok gjort begivenheten rundt butikkåpningene i Norge mer spektakulær enn den er.

For da Dagbladet.no ble med direktøren inn i butikken kunne vi raskt konstatere at det var en helt vanlig dagligvareforretning, fritt for dresskledde menn med solbriller, kassadamer med pannebånd, eller livsfarlige varer fra EU som vil forderve norske kjøleskap.

Det kunne like gjerne være RIMI, Rema 1000, Prix eller en Kiwi-butikk vi var inne i, hadde det ikke vært for det store mediaoppbudet eller den protesterende delegasjonen fra Natur & Ungdom - som neppe hadde stilt opp på en annen matvarebutikkåpning. Vareutvalget er stort, og selv om pakningene bærer andre navn enn det de fleste er vant til, er innholdet iøyenfallende likt det man tilbys i de andre store supermarkedene.

Utvalget av norske varer er godt: TINE er representert i meieridisken, det samme er Synnøve Finden, og blant de store pallene med tysk øl finner man også norske drikkevarer, blant annet Amundsen og Mack øl.

Nye merker

Lidl har også en mengde andre matvarer, spesielt pakket og produsert for butikkjeden. Frossengrønnsakene selges under merkenavnet Polargrønt, hamburgerne kommer fra Gullgryten, mens man i stedet for Prior får kylling fra Norkylling.

Dessverre fant vi ikke Grandiosa, men det manglet ikke på frossenpizza. Her fikk man til og med varianter med laks.

Hvis man tåler Freeway Cola, Goldfield sigaretter og tar sjansen på kondomer fra Mondos, er det kanskje ikke så farlig om ikke alle de tradisjonelle merkevarene er representert i butikkhylla.

- Vi håper kundene vil se at vi har god pris og god kvalitet. Mange varer kommer fra Tyskland og andre steder i Europa, og er kanskje ukjente for norske forbrukere. Det eneste vi kan håpe er at kundene kommer, kjøper produktene, prøver dem og liker dem, sier direktør Innes.

Garanterer for de andre

Så stor tro har Lidl på sitt konsept at de til og med gir kvalitetsgaranti på vegne av alle norske dagligvarekjeder.

Lidl lover nemlig å gi pengene tilbake til alle kunder som er misfornøyd med varer de har kjøpt, enten det er i egen butikk, på RIMI, Rema 1000 eller hos andre.

Du tror kanskje ikke det du leser, men dette er en garanti som direktør Innes mener burde være en selvfølge.

- Vi tror at hvis vi gir kunden en så god behandling, vinner vi på det i lengden. Pengene tilbake-garantien gjelder uansett hvilken grunn kunden skulle oppgi. Er kunden misfornøyd får de pengene tilbake, selv om varen er handlet på RIMI, opplyser Innes.

Ingen butikkslaver

Direktøren trivdes tydelig med å kunne snakke fritt med pressen for første gang i butikkjedens historie.

I utgangspunket hadde han ikke tenkt til å si ett ord.

- Jeg traff en rask beslutning da jeg så alle de vennlige pressefolkene. Selv om vi har en internasjonal policy diktert fra Tyskland, ser nok også de det fornuftige i å endre litt på denne i forhold til Norge, smisket han.

Alle ville selvfølgelig vite om skrekkhistoriene - om ansatte med menspannebånd, som til og med blir nektet å gå på do.

- Man må ikke tro på alt som står i avisene. Jeg har hørt de samme historiene selv. Men det viktigste for oss er selvfølgelig å ha trivelige og fornøyde ansatte. Hvis de ansatte lider, så lider også Lidl. Derfor skulle det bare mangle at vi behandler våre ansatte med respekt og verdighet, sier direktøren til Dagbladet.no.

SPREDT UTVALG: Matvareutvalget hos Lidl er en salig blanding av kjent og nytt.
ÅPNET DØRA: Jesper Innes, administrerende direktør i Lidl Norge, pratet villig vekk med pressen i dag.
FOR REN MAT: Demonstranter fra Natur & Ungdom benyttet anledningen til å protestere mot åpningen av Lidl i Norge.