DRAMATISK: Mannskapet på redningsskøyta RS «Eivind Eckbo» utførte en dramatisk redningsaksjon i grov sjø, da to personer havarerte. Her kan du se redningsaksjonen Reporter: Emilie Rydning. Video: Redningsselskapet Vis mer

Båthavari

Se dramaet: - Verre og verre

Det som i utgangspunktet var et rutineoppdrag, skulle vise seg å bli dramatiske timer for mannskapet om bord på redningsskøyta «Eivind Eckbo» lørdag.

Publisert
Sist oppdatert

En 31-fots cabincruiser fikk lørdag motorstopp i Ytre Oslofjorden under sin «jomfrutur» fra Halden til Vestlandet, og de to personene om bord tilkalte hjelp.

Som eneste redningsskøyte i området, kjørte mannskapet på RS «Eivind Eckbo» det de kunne mot havaristen i den stadig grovere sjøen.

- På vei nedover skjønner vi at været blir dårligere og dårligere. Bølgene var etter hvert på tre til fem meter, forteller båtfører Anders Christiansen til Dagbladet.

<strong>DREV MOT LAND:</strong> To personer i en cabincruiser opplevde motorstopp i svært grov sjø i Ytre Oslofjorden lørdag. Det skulle bli starten på en dramatisk redningsaksjon. Foto: RS «Eivind Eckbo»
DREV MOT LAND: To personer i en cabincruiser opplevde motorstopp i svært grov sjø i Ytre Oslofjorden lørdag. Det skulle bli starten på en dramatisk redningsaksjon. Foto: RS «Eivind Eckbo» Vis mer

- Ble verre og verre

Vel framme ved havaristen, får de festet slepetauene på to punkter i båten og legger i vei mot nærmeste havn.

Se dramaet: - Verre og verre

- Men slepepunktene ryker tvers av etter ti minutter, og det er ikke noe mer å feste tauene i. Vi driver stadig inn mot grunnere vann, og sjøen blir verre og verre, sier Christiansen og legger til:

- Da gikk det fra å berge båt til å berge personer.

Med bølgetopper på opp mot seks meter er sjøen etter hvert så grov at det er på grensa til hva redningsskøyta kan operere i, og det er lite de kan gjøre. Om de tar seg for nær havaristen er det stor fare for at båtene vil kollidere og føre til store skader på både båter og personer.

- Gikk ikke

Å kommunisere med de to om bord i havaristen er heller ikke enkelt. En av mobiltelefonene er ødelagt og den andre har svært lite batteri.

Mens de to båtene driver inn mot stadig grunnere vann, får Redningsskøyta omdirigert cruiseskipet «Crown Princess» fra DFDS Seaways. Tanken er at det store skipet kan gi le for vinden, og dermed gjøre det mindre risikabelt å forsøke å få de to personene over i redningsskøyta.

Se video av hendelsen øverst i saken.

<strong>MYE VIND:</strong> Cruiseskipet «Crown Princess» fra DFDS Seaways forsøkte å gi le for vinden, men begynte selv å drive, og kunne ikke gå nærme nok. Foto: RS «Eivind Eckbo»
MYE VIND: Cruiseskipet «Crown Princess» fra DFDS Seaways forsøkte å gi le for vinden, men begynte selv å drive, og kunne ikke gå nærme nok. Foto: RS «Eivind Eckbo» Vis mer

- Den snudde villig rundt og forsøkte å komme så nærme som mulig. Men det var så mye vind at også den drifta veldig, så den turte ikke komme nærme nok, og det ble ikke noe særlig effekt av det.

- Det gikk ikke å få dem over på en trygg måte, så helikopter ble eneste utvei, forteller Christiansen.

Et Sea King-helikopter fikk etter hvert reddet de to personene om bord, og de ble fløyet direkte til sykehus.

- De ble kasta litt rundt under slepet, men hadde det fint. De var veldig rolige. Han ene var litt sjøsjuk, men det gikk veldig fint med dem.

<strong>REDDET:</strong> De to personene ble reddet om bord i et Sea King-helikopter. Bortsett fra at de var litt forslått gikk det fint med dem, forteller båtfører Anders Christiansen. Foto: RS «Eivind Eckbo»
REDDET: De to personene ble reddet om bord i et Sea King-helikopter. Bortsett fra at de var litt forslått gikk det fint med dem, forteller båtfører Anders Christiansen. Foto: RS «Eivind Eckbo» Vis mer

- Ikke gøy i sånt vær

Båten var det imidlertid umulig å redde, og den ble søndag oppdaget av den svenske Kystvakten utenfor Koster.

Selv om alt gikk fint med alle involverte, er Christiansen klar på at det kunne blitt langt mer dramatisk.

- Hadde vi vært nærmere land, kunne det gått galt. Og hadde båten gått rundt, kunne det gått veldig galt.

NB: STERKE INNTRYKK: Denne dramatiske redningsaksjonen ble fanget av et overvåkningskamera i India. Video: Newsflare. Reporter: Madeleine Liereng / Dagbladet Vis mer

Redningsoppdrag som dette, er heldigvis ikke hverdagskost for mannskapet om bord på «Eivind Eckbo».

- Det er ikke så ofte vi er med på det. Vi ble litt rådville og lurte på hvordan vi skulle løse det på en trygg måte. Mannskapet blir jo også slitne, og jeg er stolt og fornøyd. De har gjort en kjempejobb. Selv om de er sikra og trener på det, er det ikke gøy å gå ut på dekk i sånt vær.

Christiansen kommer med en klar oppfordring til personer som har tenkt seg på sjøen.

- Det kan bli dårlig vær. Ha reserveutstyr og kommunikasjonsutstyr om bord. Og spesielt på steder der det er grunnere, kan sjøen ofte bli større enn det er meldt.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer