Se! En norsk VM-seier

STAVANGER (Dagbladet): Sverige og Danmark kan spille fotball, men i mat er det faktisk Norge som vinner VM! Gildes Rollerburger er kåret til verdens mest innovative matprodukt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg prøvde den selv i dag, med løk på. Den var «grualeg gode», sier Solveig Alvestad, som selger Rollerburgere i Mix-kiosken på Kvadrat i Sandnes.

Det var faktisk ikke smaken som gjorde rulleburgeren til Norges første vinner av den prestisjetunge Sial d'Or. Produktene vurderes etter hvor nyskapende de er, hvor godt likt de er av publikum og hvor mye de selger. I Norge har Rollerburgeren vært en suksess, og nå lar også verden seg begeistre av ideen.

Ikke sidrumpa

Sial d'Or er et VM for matprodukter som arrangeres i Paris annethvert år. Deltakerne i konkurransen er alle landene i Vest-Europa, pluss USA, Canada, Japan, Australia og New Zealand. Juryen består av redaktører og journalister i fagblader fra de samme 24 landene som deltar. Det konkurreres i 11 kategorier, og Rollerburgeren vant i catering-klassen.

Årets norske jurymedlem var Einar Ingvoldstad, som forklarer suksessen.

Lett å spise

- Den scoret nok mest på innovasjon. Formen gjør at det er lett å spise den. Det er en fordel at den kan ligge på pølsegrillen og at den leveres ferdigstekt, sier Ingvoldstad.

GENIALT: Pølser er populært, hamburger er populært. En hamburger formet som ei pølse er dobbelt så populært, tenkte kloke hoder i Gilde. Solveig Alvestad er helt enig.