Se, han kan fly!

I 35 år var flykaptein Tord Tangvik en av Braathens trofaste tjenere. Så ble han for gammel. Nå skal 62-åringen på vingene igjen - for det nye flyselskapet Color Air. - Pensjonister kan fly, sier Tangvik.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Så norske passasjerer har ingenting å frykte med deg bak spakene?
- Nei, snarere tvert imot. Vi kjenner flytypen veldig godt og vi har stor rutine. Og jeg er i bra fysisk form, smiler Tangvik.

Sammen med tre andre pensjonerte Braathens-kapteiner skal han fly innenlands.

Enklere å fly

I går reagerte Norsk Flygerforbund på at kapteiner som er blitt for gamle for Braathens, skal sette seg bak spakene Color Air. Forbundet stilte også spørsmål ved sikkerheten.

- Jeg respekterer at Flygerforbundet har tatt et standpunkt, men verden har gått videre. Flyene har utstyr som gjør det mye enklere å fly nå enn tilfellet var for noen år siden. Dessuten har jeg holdt kunnskapene ved like, både som flyger i Sverige og som instruktør for SAS, sier Tangvik.

Nå har 62-åringen fått dispensasjon fra Luftfartsverket til å jobbe inntil fylte 65 år.

- Jeg har også sett at fagforeningene mener vi er umoralske, ettersom vi får både pensjon og lønn. Meldingene jeg har fått fra Braathens tyder imidlertid på at de er glad på våre vegne.

Må ha en grense

Artikkelen fortsetter under annonsen

Heller ikke flylege Egil Alnæs i Braathens eller direktør Viggo Løfsgaard i Luftfartsverket har problemer med at pensjonerte flykapteiner setter seg bak spakene.

- Flykapteinene går gjennom grundige medisinske sjekker. Når har passert 40, må de til omfattende tester to ganger i året. Dersom alle rutiner er fulgt, er det ingenting i veien for at flygere over 60 år kan være yrkesaktive, sier Egil Alnæs
Han understreker at den internasjonale 60-årsgrensen er statistisk begrunnet.

- Et sted må grensen gå, men det er vanlig å gi dispensasjoner. Vi har meget gode kontrollrutiner i Norge, men det er klart at blant annet reaksjonsevnen og sykdomsrisiko øker med årene, sier Alnæs.

Det er Luftfartsverket som gir personlig dispensasjon til pensjonerte norske flygere.

- Det er bare én av flygerne i cockpiten som kan være over 60 år, sier Løfsgaard.

- Skjønner du Flygerforbundets reaksjon?

- Nei, de blander kortene. Dette er mer et fagforeningsspørsmål. Flygerne får tett medisinsk oppfølging. Alternativet er flygere fra andre europeiske land, sier Løfsgaard.

HØYT OPPE: For litt over to år siden var Tord Tangvik (62) langt nede. Nå flyr han høyt igjen: 1. august setter den pensjonerte Braathens-kapteinen seg bak spakene for Color Air.