Se hvor det skjer: Sikrere veger og raskere tog

Nasjonal Transportplan for de neste ti årene lagt fram i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Bil eller tog? «Ja, takk begge deler», sier regjeringen i Nasjonal transportplan for de neste ti årene.

Her er de største prosjektene i veisektoren:

- Ferjefri riksvei E 39 fra Trondheim til Stavanger.
- Utvidelse til seksfelts E 18 vestover ut av Oslo.
- Utvidelse og utretting av E16 Oslo-Bergen.
- Mer til rassikring og vedlikehold av veier.

Her er de største jenrbaneprosjektene:

- Dobbeltspor i det "indre intercity-triangelet" rundt Oslo, med Ski-Oslo som første prosjekt.
- Utvikling av Bergensbanen med dobbeltspor Arna-Bergen og utbygging av Ringeriksbanen.
- Elektrifisering av Trønderbanen og Meråker-banen

Les mer om regjeringens planer og ønsker her.

Finn regjeringens pressemeldinger og selve transportplanen her.

Mer også til fly Flytrafikken vil fortsette å øke de neste ti årene. Selv om det ikke ligger inne i planen nå, varsles det at det kan bli snakk om å bygge en rullebane til både i Oslo og i Bergen. Nye flyplasser i Nord-Norge skal også utredes. Men foreløpig er det terminalene som vil kreve mest penger.

Her er de viktigste tiltakene i planen nå:

- Nye terminaler på Gardermoen og Flesland,
- Utvidelser på b.la. Kjevik, Sola og Værnes.
- Forlenging av rullebaner i Nordland/Troms.

Kollektivt i byene De store byene er ventet å vokse med 40 prosent de neste 30 årene. For å nå klimamålene, må trafikkøkningen absorberes av kollektivtransport, sykling og gåing.

Svært mye av dette må skje i fylkeskommunal eller kommunal regi, men regjeringen vil sette av 26,1 milliarder kroner til helhetlige bymiljøavtaler og belønningsordninger for mindre bilbruk i byområdene.

Godstransporten Målet er å få mer gods over fra veg til bane og skip.

Til det trenges det en ny terminal på Alnabru i Oslo, og det skal i første omgang settes av 3, 5 milliarder kroner til det.
Også en rekke havner vil få bedre innløp i løpet av tiårsperioden.

Skipstunnell Høst- og vinterstormene på Stadhavet har vært fryktet av mange på sjøen.

Men nå lover regjeringen en tunnel gjennom Stadlandet - stor nok til å ta et helt hurtigruteskip, og setter av 1 milliard kroner til prosjektet.