Se hvordan denne «spåmannen» vet alt om tilfeldige personer på gata

- Å, nei, det der er skummelt!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det finnes nesten ikke grenser for hva folk deler av opplysninger på Facebook og andre sosiale medier.

Nettopp det var utgangspunktet i den nye reklamekampanjen til belgiske Safeinternetbanking og kommunikasjonsbyrået Duval Guillaume Modem, som lar «klarsynte» Dave avsløre det meste som er å vite om en rekke tilfeldige personer.

Alle blir de invitert inn i et stort telt i Brüssel, for å la Dave spå dem, i det de trodde skulle bli et innslag i et tv-program.

«Klarsynt» ved hjelp av nettet I reklamevideoen får personene, som møter Dave, inntrykk av at han besitter ekstremt klarsynte evner, der han røper ting om dem, som de selv tror bare noen få andre vet om.

Men så er likevel magien i reklamen noe helt annet enn Daves klarsynte kunstner.

For i virkeligheten er «spåmannen» bare en skuespiller, utstyrt med propper i ørene, der han mottar all informasjonen fra fire hackere, som sitter gjemt bak noen gardiner.

Der googler de nemlig alt som er å finne om de intetanende personene, og gir dermed Dave god hjelp i hans jobb som spåmann.

Bare noen få tastetrykk måtte nemlig til for å avsløre alt fra sivile statuser, hvordan husene deres ser ut, skjulte tatoveringer og navn på bestevenner til pengebruk og banksaldo.

- Skummelt! Formålet med reklamevideoen er å gjøre folk oppmerksomme på hvordan de legger igjen små og store detaljer fra hele livet sitt på nettet og dermed oppfordre dem til å bli mer årvåkne.

For det er nemlig ikke bare familie og venner som er nysgjerrige på livet ditt og alt dets innhold. Internett-svindlere kan nemlig fråtse i all informasjonen, uten store problemer, for å misbruke det.

Når de frivillige finner ut at det ikke er Daves klarsynte evner, men derimot informasjon de selv har lagt ut på nettet, som står bak, reagerer mange med vantro.

«Å, nei, det der er skummelt!»