Se infernoet fra 22 millioner hestekrefter

NASA testet ny romrakett.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Med et brøl, flammehav og røykinferno testfyrte NASA første trinn av Ares I-raketten i går, som kanskje - men ikke helt sikkert - skal bringe mennesker ut i verdensrommet det neste tiåret.

Denne delen av flertrinnsraketten, drevet av nær en halv million kilo fast brennstoff, genererte 3,6 million pund skyvekraft, noe NASA sier tilsvarer 22 millioner hestekrefter.

Flammene som sprutet ut baksiden av den 47 meter lange raketten på teststedet i Utah nådde 2500 varmegrader - nok til å koke stål og smelte sand til glass. Og prislappen for fyrverkeriet? 442 millioner kroner.

Teknisk kluss
- Du blir lett målløs etter å ha bevitnet det vi så i dag, sier Alex Priskos, manager i Ares-prosjektet, ifølge Associated Press (AP).

RYKENDE: Ingeniører fra Alliant Techsystems, som leverer det første trinnet på Ares I, inspiserer raketten etter endt testfyring. Foto: Scanpix/AP Photo/Colin Braley
RYKENDE: Ingeniører fra Alliant Techsystems, som leverer det første trinnet på Ares I, inspiserer raketten etter endt testfyring. Foto: Scanpix/AP Photo/Colin Braley Vis mer

650 sensorer målte de fleste aspekter av testfyringen, som NASA og leverandøren Alliant Techsystems (ATK) kaller en suksess.

- Vi fikk utrolig mengder med data i dag. Vi skal være i stand til å forstå alle aspekter av denne motoren, inkludert styrker og svakheter, slik at vi kan tilby den sikreste motoren mulig, sier Priskos.

Testen skulle egentlig finne sted for to uker siden, men nedtellinga ble stoppet på grunn av teknisk kluss.

STORT: Røyk- og støvskyen var synlig på lang avstand. Foto: Scanpix
STORT: Røyk- og støvskyen var synlig på lang avstand. Foto: Scanpix Vis mer

Neste generasjon
Ares I er én av to nøkkelraketter i NASAs neste generasjon av romfartøyer, og skal brukes til å frakte astronauter i Orion-kapselen. Den andre og mye kraftigere Ares V vil være arbeidshesten, og kan frakte enorme mengder last opp i rommet.

Romfergene skal ifølge skjema pensjoneres til neste år, men det er ikke klart når disse arvtakerne faktisk vil være klare.

Tidligere denne uka ble det nemlig klart at NASA - med dagens rammer - ikke har råd til å gjennomføre målet om mennesker på månen innen 2020 - en plan daværende president Bush annonserte for fem år siden.

STOR OG STØRRE: Med en Orion-kapsel på toppen vil Ares I, til venstre, være beregnet på å frakte fire til seks astronauter. Ares V, til høyre, vil først og fremst bære store mengder last - som landingsfartøyet til en eventuell måneferd. Dette vil bli den kraftigste romraketten noensinne designet - til og med heftigere enn Saturn V som ble brukt under Apollo-ferdene. Foto: AP Photo/NASA, Marshall Space Flight Center/Scanpix
STOR OG STØRRE: Med en Orion-kapsel på toppen vil Ares I, til venstre, være beregnet på å frakte fire til seks astronauter. Ares V, til høyre, vil først og fremst bære store mengder last - som landingsfartøyet til en eventuell måneferd. Dette vil bli den kraftigste romraketten noensinne designet - til og med heftigere enn Saturn V som ble brukt under Apollo-ferdene. Foto: AP Photo/NASA, Marshall Space Flight Center/Scanpix Vis mer

NASA har så langt brukt 7,7 milliarder på Constellation-prosjektet. Mye av dette har gått til å utvikle en fullskala testrakett, Ares 1-X, som de planlegger å skyte opp 31. oktober.

NESTEN KLAR: Tidligst 31. oktober skal NASA sende opp Ares I-X, i det som blir den første fullskalatesten av den nye raketten. Foto: Scanpix/AP Photo/Marta Lavandier
NESTEN KLAR: Tidligst 31. oktober skal NASA sende opp Ares I-X, i det som blir den første fullskalatesten av den nye raketten. Foto: Scanpix/AP Photo/Marta Lavandier Vis mer