- Se og Hør mangler folkeskikk

Kjell Inge Røkke vurderer å saksøke Se og Hør etter at de trykket spionbilder fra hytta hans.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Pressens Faglige Utvalg (PFU) avgjorde i dag at Se og Hør brøt god presseskikk da kjendisbladet publiserte bilder tatt av en ukjent person inne fra hytta til industrimilliardæren Kjell Inge Røkke.

Røkke ble oppfordret til å klage inn saken til pressens egen klagenemd, av generalsekretær i Norges Presseforbund.

En lærepenge

- Jeg er glad, men ikke overrasket over den enstemmige konklusjon til PFU, sier Kjell Inge Røkke til Dagbladet.no gjennom sin pressetalsmann Rolf Nereng.

Røkke er på reise for tiden, men var klar over at avgjørelsen i PFU falt i dag, og han ble informert kort tid etterpå.

Røkke mener at Se og Hørs innebilder fra hans private rom på Oppdal, som er trykket uten hans samtykke, viser en mangel på respekt og folkeskikk som er presseetisk forkastelig.

Han håper dagens avgjørelse er en lærepenge for kjendisbladet Se og Hør, og at de og andre medier vil vise større respekt for at han og hans familie har den samme fundamentale rettigheten til et privatliv som alle andre.

Erstatning

Kjell Inge Røkke vil nå, i samråd med sine advokater, vurdere om det skal reises et erstatningskrav mot Se og Hør. Bakgrunnen er at PFU-uttalelsen ikke fører til noen konkrete reaksjoner mot bladet, bortsett fra at Se og Hør må trykke uttalelsen fra utvalget.

En grunn til at et erstatningskrav vil bli vurdert, er at Se og Hør tjente masse penger på sitt påskenummer ved å misbruke Røkke og hans privatliv over flere sider inne i bladet og på forsiden.

VURDERER SØKSMÅL: Kjell Inge Røkke liker ikke at Se&Hør tjente penger på å bryte de presseetiske retningslinjene.