Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Se opp for skurker

I gode tider tiltrekker byggebransjen seg lykkejegere. Det kan koste deg dyrt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

JEG HAR KJØPT noen boliger i mitt liv. De har hatt det til felles at de har vært nyoppførte, enten bygget fra grunnen, eller fullstendig rehabilitert. Det betyr at jeg har førstehånds erfaring med byggebransjen. Jeg har inngått kontrakt på bakgrunn av beskrivelser og overtatt boligen fra en byggherre eller entreprenørselskap med et mer eller mindre kjent AS-navn. Og jeg har vært i større eller mindre konflikter med dem alle. Varen er ikke levert i henhold til prosjektbeskrivelsen, ikke i henhold til forskriftsmessig byggestandard, ikke i henhold til kommunale bestemmelser. ikke i tide etc., etc. Det har brakt meg i en situasjon hvor jeg har måttet klage, mase, purre, og true med advokat. Ofte har jeg følt meg totalt avmektig. Som boligkjøper har jeg konstant følt meg på bortebane, bortkommen i en jungel av bestemmelser av teknisk og juridisk art. Og etter hvert har jeg fått en inngrodd skepsis mot smarte investorer, meklere, byggherrer og entreprenører i byggebransjen. Jeg har adoptert en ingeniørvenns fordomsfulle forholdsregel: Enhver entreprenør er en skurk inntil det motsatte er bevist.

NÅ HAR DET heldigvis stort sett endt godt for meg personlig. La meg si at jeg har fått 98 prosent av varen levert. De resterende omtvistede mangler har vært til å leve med. Prisstigningen har representert et betydelig plaster på såret. Men TV2s reportasjer om skurketendenser i byggebransjen i forrige uke er et betimelig varsku. I oppgangstider med byggeboom, rekordvekst i låneopptak og eventyrlig prisvekst, strømmer lykkejegerne til byggebransjen. De fleste har hederlige hensikter: å tjene penger mot å levere en god bolig til sine kunder. Så lenge veksten i bransjen fortsetter, er de fleste byggherrer og entreprenører i stand til å levere det de har lovet. Det er når det flater ut, når prisanslagene viser seg å være for optimistiske, når det blir kjøpers marked og investorer og långivere til diverse «hager» og «parker» vil sikre sine verdier, det er fare på ferde. Da flykter de smarteste fra bransjen og setter pengene andre steder. Byggherrene sliter med å gjøre ferdig sine halvferdige prosjekter. Salget av ferdigstilte boliger går tregere. Nye og planlagte blir stilt i bero. Minst sikret i en slik situasjon er nye eiere. Gjenstående arbeider drøyer. Og noen opplever at selskapet som solgte eller bygget boligen blir slått konkurs. Eller de oppdager grunnleggende feil et år etter at fuglen, i dette tilfellet entreprenøren, har fløyet. Og der hvor intet er, har selv keiseren tapt sin rett.

KOSTNADER forbundet med feil og skader i byggebransjen er formidable. Egil Skavang i Byggekostnadsprogrammet, finansiert av Kommunaldepartementet, anslår med utgangspunkt i en tre år gammel Sintef-rapport at årlige feilkostnader for bransjen som helhet ligger på mellom 13 og 15 milliarder kroner. Og det er slett ikke alltid at det er entreprenøren som tar regningen for oppretting av feilen. Det forklarer delvis at Forbrukerrådet får inn tusenvis av klager hvert år, 4148 telefoniske siste år. Boligkjøp er med andre ord et risikoprosjekt. Ansvaret for at det skal gå bra må vi for en stor del ta selv. Vi har rettigheter, men det er høyst usikkert om vi får rett. Lovene som regulerer boligbygging og boligkjøp sorterer under ulike departementer. Myndighetene er mangehodet og byråkratiske. Tilsynene fungerer dårlig. Bankene er mest opptatt av å gi oss lån og sikre sin pant. Meklerne er for lengst opptatt med andre kunder.

FØRE VAR-PRINSIPPET er derfor vår beste forsikring. Sjekk om byggherre og hovedentreprenør er registrert i Brønnøysundregistrene, om de er med i det sentrale statlige godkjenningsregisteret og er medlemmer av Byggenæringens Landsforening. Skaff deg en bygningskyndig konsulent fra første dag. Les kontraktsformuleringer som fanden leser bibelen. Be om å få alle løfter fra selger og entreprenør skriftlig. Be om rettshjelpklausul i en ellers god forsikring og hold tilbake penger til alle anmerkninger ved overtakelsesbefaring er utført. Merk deg dessuten alle navn på byggeledere og eiere som ikke leverer det de skal og forfølg dem til verdens ende.

OG SÅ KAN DU spørre om ikke Åslaug eller Jens eller Kristin kan gjøre det litt enklere for deg til neste gang du skal kjøpe bolig. De er i gang. «Ring til Skavang», vil de si.