Se, toget er i rute!

Snart kan vi ikke lenger fleipe med NSBs togforsinkelser: Nesten 90 prosent av togene er nå i rute. Det er rekord.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NSBs punktlighetstall for april imponerer. På nesten alle banestrekninger var over 90 prosent av togene i rute, og det merkes godt for dagpendlerne på Vestfoldbanen:

- I det siste har det faktisk vært ganske bra. Og da blir vi glade, sier Rigmor Bergesen.

Sammen med venninnen Liv-An Skaug tar hun toget fra Sande i Vestfold til Oslo S hver morgen, og tilbake hver ettermiddag.

- Når toget ikke er i rute betyr det ergrelser. Vi har lang arbeidsdag fra før, og det er irriterende å komme for seint hjem. Men når toget er i rute er jeg veldig fornøyd. Det betyr mye, sier Liv-An Skaug.

Drammensbanen dårlig

Og i april har togene virkelig kommet når de skal. På Østfoldbanen, et av de viktigste regionstogene som bringer titusener av pendlere til og fra hovedstaden hver dag, har 97 prosent av alle tog vært i rute i april. Østfoldbanen har ofte slitt med forsinkelser.

96 prosent av alle tog til og fra Oslo S var i rute. Det betyr at 26300 av 27400 tog var i rute.

Alle langdistansetogene hadde i april over 95 prosent punktlighet. Det samme hadde alle regiontogene, med unntak av Lillehammer- Oslo, som på grunn av linjearbeid hadde 89 prosent punktlighet. Flytoget og utenlandstogene hadde over 93 prosent punktlighet.

På lokaltogene er det bare drammensbanen i rushtida som skiller seg negativt ut, med 86 prosent punktlighet i april og bare 57 prosent i januar.

På noen lokalbaner har NSB til og med klart å få alle tog til å komme og gå når de skal i flere uker.

Dette skal gjelde Salten-pendelen Bodø- Fauske, lokaltog på Jærbanen og lokaltrafikken i bergensområdet.

Best noensinne

I tjue år har NSB målt punktligheten på sine tog. Ingen måned har vært så bra som april i år.

- Vi er veldig glad for å ha fått punktligheten opp så mye. Dette er ikke en enkelt bedrifts fortjeneste, men et tett samarbeid mellom NSB, Jernbaneverket og vedlikeholdsbedriften Mantena. Vi har hatt tett fokus på punktlighet i lang tid, sier informasjonsdirektør Audun Tjomsland i NSB.

- Vi merker at passasjerene er godt fornøyd. Det er kanskje ikke så mye ros å få, men langt færre klager når togene er så punktlige. Og når vi er punktlige, øker også antallet passasjerer. Vi tror vi har snudd en trend, og skal fortsette med like sterk innsats hver dag, sier Tjomsland.

Men like gode resultater kan han ikke love, for NSB må kjempe mot vær og vind. Trolig har flommen ført til så store forsinkelser at det ikke blir noen ny rekord i mai.

TIL Å BLI GLAD AV: Rigmor Bergesen og Liv-An Skaug pendler daglig fra Sande i Vestfold til Oslo og tilbake. Den siste tida har de merket at toget stadig oftere er i rute. - Da blir vi glade, konstaterer de fornøyde damene.