Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

SEFO har fått lydloggen

Politiet rykket ikke ut for å redde Petter Bakken (35). Nå har SEFO sikret seg lydloggen fra politiet med samtalen der Bakken ber om hjelp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi mottok anmeldelsen av politiet på onsdag. Vi har sikret oss lydloggen fra samtalen, sier SEFO-medlem Tom Søreide til Dagbladet.no. I helga begynner SEFO jobben for å finne ut hva som skjedde da Petter Bakken (35) frøs i hjel rett før jul. På morgenen 18. desember ringte Bakken til nødnummeret 112 og ba operatøren om hjelp. Bakken var nedkjølt og livredd, ute i 20 kuldegrader på fjellet i nærheten av Nesbyen i Buskerud. Bakken var ute av stand til å komme seg ned fra fjellet og ba politiet om å lete etter ham.

Litt etter at han ringte nødtelefonen, ringe Bakken direkte til Nordre Buskerud politidistrikt og ba om hjelp. Bakken ba politiet om å ringe søsteren hans, Ann Christin Bakken, fordi hun kunne gi opplysninger om hvor letinga burde starte.

Trodde ikke eks-rusmisbruker?

Politiet ringte til Ann Christin Bakken. I samtalen ble hun spurt ut om brorens livsførsel. Søsteren fortalte da at broren var tidligere rusmisbruker, men at han vært til avvenning og klart seg godt i seks år.

Etter samtalen med Ann Christin Bakken valgte politiet å ikke rykke ut. Til familien har de forklart at de synes Petter Bakken hørtes påvirket da han ringte nødnummeret.

En person som er svært nedkjølt, kan høres beruset ut - rett og slett fordi kroppstemperaturen er så lav at vedkommende hallusinerer.

- Politiet burde vite slikt, sier søsteren fortvilet.

Først tre dager etter oppringningen klarte Ann Christin Bakken å overtale den lokale lensmannen til å lete etter broren hennes. Etter en knapp times leting ble Petter Bakken funnet ihjelfrosset.

SEFO har bedt om dokumentasjon fra politiet om hva de foretok seg da de fikk nødmeldingen.

Tredje tabbe

Det er tredje gang at operatørene på nødnummerne ikke har klart å skille ut de ekte nødanropene fra falske henvendelser - med fatale konsekvenser:

- I november druknet 20 år gamle Marit Janson i havnebassenget i Sauda. Politiet i Haugaland og Sunnhordland fikk beskjed om at noen skrek om hjelp i havneområdet, men svarte at de ikke kunne rykke ut på overtid. Lensmannskontoret ble ikke varslet. Det ble heller ikke dykkerskipet «KMN Tyr», som lå i havnebassenget noen hundre meter unna jenta som kjempet for livet.

Konstituert politimester i distriktet, Odd Magne Haaversen, sa etterpå til Dagbladet at han ikke kunne se at politiet hadde handlet feil og at ord og ordlyd i nødmeldingen må vurderes der og da.

- Det er åpent hvordan ordene falt, sa Haaversen.

- I slutten av november beskrev Dagbladet hvordan Tine Braaseth (21)

ringte 113 for å skaffe ambulanse

til den gravide venninnen Maria Eliassen (23). Men ingen ville hjelpe:

Etter flere henvdendelser, roper en mannsstemme på 113:

- Hør her. Hvis du ringer 113 en gang til, tar jeg fra deg mobiltelefonen.

Senere sier en annen person på alarmsentralen:

- Dette er reinspikka psykiatri. Det skjønner jo alle som har snakka med den dama.

Da Eliassen endelig kom på sykehus, hadde hun et dødt foster, halvannen liter blod i magen, sprukket eggstokk - og flaks som i det hele tatt hadde overlevd møtet med nødtelefonen.

Telefonen skal tas

- Når nødtelefonen ringer, skal den tas umiddelbart. Politiet får kolossalt mye meldinger, og jeg vil tro at over 80 prosent av meldingene ikke er reelle. Det er mange som tester mobiltelefonen sin, noe er feilmeldinger, og noen ringer fordi de mener at de er i nød. For eksempel ringer fulle folk som har mistet lommeboka eller bankkortet sitt, sier avdelingsleder Ole Hafnor i Justisdepartementet.

Operatøren må foreta en vurdering av hver enkelt henvdendelse.

- Hvis det noe alvorlig, er det prosedyre med trippelvarsling, det vil si at alle instanser varsles. Operatørene skal ikke ta mange sjanser, jeg vil tro at hvis de er i tvil, så sender de ut varsling, sier Hafnor.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling