Elektriske sparkesykler

Segway-Bård om sparkesykkel-kaos: - Vi angrer ikke

Bård Hoksrud avviser at Frp vil forby el-sparkesyklene. Samtidig kommer han med sine beste tips til førere - og de som irriterer seg grønt.

FELLE: De elektriske sparkesyklene skaper problemer for flere i Oslo. Også brukerne av dem forstår at det kan være farlig. Se hvordan her. Video: Marie Røssland Vis mer

- Hei, Bård, Mogen i Dagbladet her. Det har jo kommet noen nye små elektriske tohjulinger langs gatene nå som skaper ganske heftig debatt. Det har kanskje du noe å si noe om?

- Ja, jeg er jo segwayens far! sier stortingspolitiker Bård Hoksrud (Frp) og ler hjertelig.

- Disse el-sparkesyklene er et resultat av segwayene. Det er noen som har sett en mulighet etter vår liberalisering av segwayer. Dette er imidlertid litt billigere og enklere å bruke, så jeg ser at det har blitt populært, sier Hoksrud til Dagbladet.

Sterke reaksjoner

De elektriske utleiesparkesyklene har skapt furore de siste dagene.

Prinsippet er ganske enkelt, via en app på telefonen kan du låse opp en elektrisk sparkesykkel og benytte den innenfor det tidsrommet du leier den. I tillegg til en fastpris, betaler brukeren for bruk per minutt for de elektriske sparkesyklene som er så godt som lydløse og har en toppfart på 20 kilometer i timen.

Når du er ferdig med sparkesykkelen, kan du i prinsippet sette den fra deg hvor du vil. Noen får betalt for å ta med seg sparkesyklene og lade dem hjemme. Inntil videre er imidlertid sparkesyklene ofte spredd rundt omkring i Oslos gater.

Blindeforbundet er blant dem som reagerer sterkt, og krever tiltak etter at flere medlemmer skal ha blitt påkjørt. Samtidig er det et pågående problem med hensatte sykler på fortau.

- Vi angrer ikke

Debatten rundt Segway ble aldri så opphetet, selv om de tohjulede litt større fartøyene også var gjenstand for debatt her til lands da de ble lovlige 1. juli 2014.

- Det ble ikke den debatten, og det ble heller ikke så mange av dem fordi de er for dyre. Nå har vi fått inn private kommersielle selskaper som ser muligheter og potensial til å starte med dette, sier Hoksrud.

TOHJULSLIBERALER: Bård Hoksrud var Frps viktigste frontfigur i liberaliseringen av både Segway og vannscootere. Nå har det blitt bråk om Oslos nye el-sparkesykler. Det har «segwayens far» sitt å si om. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
TOHJULSLIBERALER: Bård Hoksrud var Frps viktigste frontfigur i liberaliseringen av både Segway og vannscootere. Nå har det blitt bråk om Oslos nye el-sparkesykler. Det har «segwayens far» sitt å si om. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

- Angrer dere nå på at dere sørget for en liberalisering av slike kjøretøy?

- Vi angrer ikke. Jeg er opptatt av at folk får mulighet og frihet. De som står på disse syklene må ta et ansvar, og det gjør de fleste. Det er folk på sykkel som ikke oppfører seg som de skal og folk på el-sparkesykkel som ikke oppfører seg som de skal. Så må det være mulighet til å slå ned på det fra politiet og andre, sier han.

- Tror ikke hun mente det

I dag varslet leder i Oslo Frp, Aina Stenersen, at de vil vurdere et forbud mot el-sparkesyklene. Til VG forteller hun at det er hun som står bak initiativet da hun opplever sparkesyklene som «litt utrygge». Stenersen sier til Dagbladet i etterkant at de ikke vil vurdere forbud mot sparkesyklene, men vil se på muligheten for at det bare blir tillatt å bruke dem i sykkelfelt.

- Frp har blitt harselert med etter dette forslaget fordi dere sørget for liberaliseringen av dette. Forstår du den kritikken?

- Ettersom jeg har forstått var det ikke meningen av Stenersen å foreslå forbud. Debatten kom opp etter utspillene fra Norges Blindeforbund, og dette er noe som vil tas opp til diskusjon i bystyregruppa. Det er ikke aktuelt for Frp å forby dette. Dette er noe man har jobbet for å få gjennomslag for. Nå har man fått på plass liberaliseringen, sier Hoksrud.

Han er klar på at det ikke hjelper med et forbud mot de nye el-sparkesyklene.

- Nei, da vil det bare bli mer rabalder. Folk kommer ikke til å slutte å bruke disse nå som det er etablert. Nå kommer vi til å se langt flere av dem langs gatene i månedene som kommer, slår den tidligere landbruksministeren og statssekretæren i samferdselsdepartementet fast.

Henning Kristiansen benytter seg av segway i jobben med å sikre området under konserten med Justin Bieber i Telenor Arena. Selskapet Pro Sec har benyttet seg av segway siden fremkomstmiddelet ble lovlig i 2014. Video: NTB Scanpix Vis mer

- Bruk hue!

Det han er opptatt av, er at folk viser sunn fornuft ved bruk av de nye farkostene.

- Har man en el-sparkesykkel, Segway eller Hoover-board, må man ta hensyn til andre gående og trafikanter. Man har et ansvar for å bremse ned og kjøre forsiktig.

- Til sjuende og sist handler det om at de som står oppå må bruke huet og tenke at man må ta hensyn til andre. Å tro at man bare skal forby det eller regulere mer, er det ikke det som løser dette, sier Hoksrud.

Det har også vært flere eksempler på el-sparkesykler som står hensatt midt på fortau og på gangveier.

- Det er ikke noe positivt at de ligger strødd rundt omkring. De kan også bli fort ødelagt av det, noe som betyr dyrere tjenester. Det må man huske på, sier han.

- Snakk med folk!

Til de som nå irriterer seg grønne over det nye framkomstmiddelet, har han også et råd.

- Det går også an for folk å si fra at dette er ikke akseptabel oppførsel. Jeg ville tenkt sånn at hvis det var jeg som kjørte rundt, ville det ikke vært så hyggelig å få tilsnakk.

Hoksrud sier også:

- Det er viktig å få fram at de aller fleste kjører ordentlig og som de skal. Det er et godt hjelpemiddel og framkomstmiddel. Det gir folk muligheten til å bevege seg og øke radiusen. Jeg kommer ikke til å bruke dem, for jeg er mer opptatt av å få 10 000 skritt per dag, sier politikeren.

- Har du klart det i dag?

- Ja, ja, langt over, sier Hoksrud.

- For mange som har utfordringer med pust, bein eller andre ting, kan dette gi bedre framkommelighet og er faktisk veldig positivt.

Han tror det beste for alle er å ha forståelse.

- De som ikke oppfører seg, må skjerpe seg. Med frihet følger ansvar.