Seigmen vraket Quart

IKKE TIL QUART: Alle de tre store rockefestivalene ville ha dem, men Seigmen sa nei til både Norwegian Wood, Kalvøya og Quart-festivalen. Fra venstre Kim Ljung, Marius Roth, Alex Møklebust, Noralf Ronthi og Sverre Økshoff. Både Norwegian Wood, Kalvøya og Quart-festivalen ønsket å ha dem på plakaten. Men Tønsberg-gruppa Seigmen vraket alle tre. - Dagslys passer oss ikke. Dessuten har vi dårlige erfaringer med Quart, sier gitarist Marius Roth.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Quart behandlet oss dårlig da vi spilte der for tre år siden. I forbindelse med en konsert vi skulle ha sammen med Motorpsycho, var det masse rot. Rammene rundt konserten var helt andre enn dem vi hadde sagt ja til på forhånd. Blant annet ble den flyttet inn på et eller annet hotell med 18-årsgrense - noe vi ikke syntes var særlig kult, forklarer Marius Roth.

Siden den gang har bandet valgt å si nei til Quart-festivalen.

- Det har skjedd mye med både Quart og Seigmen siden 1993, men vi hører stadig at nykomlinger blir behandlet dårlig der nede, sier Roth.

Trenger ikke Seigmen

Pål Hetland i Quart-festivalen kjenner seg ikke helt igjen i Seigmens beskrivelse.

- På den tida Seigmen spilte her, var ikke festivalen ordentlig innarbeidet. Det er nok hele forklaringen på det rotet som oppsto i 1993, sier Hetland. Han benekter at de behandler ferske band dårlig.

- Vi prøver tvert imot å behandle alle artistene likt. Vi vil at alle skal ha det like kult, men noen ganger bommer man. Det synes jeg Seigmen bør forstå, sier Hetland. Han sier at det ikke betyr så mye fra eller til om Seigmen sa nei både i år og i fjor.

- Quart trenger ikke Seigmen som trekkplaster. De er ikke et prioritert band for oss , uttaler Hetland.

Dagslys

Også Norwegian Wood og Kalvøya ønsket å presentere Seigmen på årets festivaler. Men Tønsberg-bandet fant heller ikke disse festivalene særlig interessante.

- For oss er det ganske uaktuelt å spille på dagtid. Seigmen live er en utpreget visuell opplevelse, og da er dagslys vår største fiende . Lyden har også en tendens til å bli dårlig når man spiller på en stor utendørsscene. Slik sett er ikke festivaler noe for oss, sier Marius Roth.