- Seiler med tyvfisk mot Spania i dag

Millionverdier om bord. Håper på hjelp fra spanske myndigheter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Årlig forsvinner milliardverdier fra Barentshavet foran nesen på norske myndigheter. Mye av den illegale fisken fraktes sjøveien til Spania. Verken myndighetene eller havnekontorene i Spania vil gi norske myndigheter informasjonen som trengs for å  stanse den organiserte kriminaliteten. Og nå er kanskje en ny last på vei.

Stakk av i Nederland

På mandag ankommer det russiske fryseskipet «Petrogradskij» den spanske havnen Port Marin. Lasten er ifølge informasjon på havnens nettsider 213 tonn frossen fisk fra det fellesforvaltede norsk-russiske Barentshavet.

Allerede forrige uke, da skipet lå til kai i Nederland fattet norske og nederlandske myndigheter interesse for lasten.

I havnen Eemshaven losset skipet flere tonn, men etter at den nederlandske fiskeri-kontrollmyndigheten AID møtte på kaia valgte kapteinen å avbryte lossingen og sette kurs mot Spania. AID kontrolerte etter forespørsel fra det norske Fiskeridirektoratet.

- Det er stor grunn til å tro at den svarte delen av lasten nå går videre til Spania og fiskepiratenes frihavn Port Marin på vestkysten, sier leder i Greenpeace Norge, Truls Gulowsen, til Dagbladet.no.

I Spania har norske fiskerimyndigheter ingenting de skal ha sagt. Spanjolene har flere ganger avvist å samarbeide med Norge om kontroll av de tusenvis av tonnene med fisk som kommer fra Barentshavet, hvert år.

- Vi er rimelig sikre på at denne tråleren seiler mot Spania med tyvfisk i dag. Om to dager er den framme, og denne aktiviteten må stoppes nå, sier Gulowsen, som håper norske myndigheter vil reise ned til Spania for å bistå i kontrollen mandag morgen.

RANET AV BARENTSHAVET FORSETTER: Transportskipet «Petrogradskij» er på full fart mot Spanias vestkyst og havnebyen Marin med 213 tonn frossen fisk.  Transportskipet befinner seg i dag utenfor kysten av Frankrike. På mandag starter lossingen i en av Europas kjente pirathavner. Bildet av skipet er fra 2003. Foto: www.fotoflite.com / Kystatlas
RANET AV BARENTSHAVET FORSETTER: Transportskipet «Petrogradskij» er på full fart mot Spanias vestkyst og havnebyen Marin med 213 tonn frossen fisk. Transportskipet befinner seg i dag utenfor kysten av Frankrike. På mandag starter lossingen i en av Europas kjente pirathavner. Bildet av skipet er fra 2003. Foto: www.fotoflite.com / Kystatlas Vis mer

Illegal fisk

Den frosne fisken om bord transportfartøyet «Petrogradskij» har de siste ukene levert fra flere trålere. Myndighetene mistenker at disse er notoriske tyvfiskere, slik som den russiske skandaletråleren «Elektron». «Elektron» ble beryktet i norsk offentlighet da kapteinen i oktober 2005 kidnappet to kontrollører fra Kystvakta og satte kurs mot russisk farvann og Murmansk.Et av skipene som ifølge nederlandske myndigheter beviselig har levert fisken som nå er på vei til Spania, er «Mount Kent».

Tråleren har de siste årene levert store mengder illegal fangst til fryseskip som er svartelistet av Fiskeridirektoratet og har et svært frynsete rykte i fiskerinæringen.


4,3 millioner kroner

Skipet har trolig mottatt fisk fra flere russiske trålere i Barentshavet uten å oppgi verken riktig mengde eller fangstfartøy til nederlandske eller russiske myndigheter. Dette er norsk-russisk fellesforvaltet fisk, og norske myndigheter er derfor svært interessert i finne ut hva som er om bord og hvor det kommer fra.

Fisken her en førstehåndsverdi på 4,3 millioner kroner. De 213 tonnene som er oppgitt på havnens hjemmeside, tilsvarer rundt 320 tonn fanget fisk. Om bord på fiskebåtene blir innmat og hode fjernet før fisken fryses inn og leveres til fryseskipet.


Ønsker hjelp til kontroll i Spania

Fiskeridirektoratet bekreftet i går ettermiddag overfor Dagbladet.no at de vil sende en anmodning til Spania om at lokale myndigheter kontrollerer «Petrogradskij» når den legger til havn mandag morgen. Last og papirer skal kontrolleres før fisken kjøres vekk.

- Seiler med tyvfisk mot Spania i dag

Til tross for at Fiskeridirektoratet har vært klar over at fryseskipet går mot Spania i en knapp uke, har de ventet med å sende en anmodning om bistand fra Spania. Klokken tre fredag ettermiddag var den fremdeles ikke sendt.

- Jeg forventer at anmodningen ble sendt fra Fiskeridirektoratet i Bergen i ettermiddag, sa seniorrådgiver i Fiskeridepartementet Hans Olav Stensli i går kveld. 

Å tømme en last på 213 tonn tar i underkant av to dager. Dermed kan lossingen være unnagjort allerede tirsdag ettermiddag.

- Dere har visst om dette en uke. Hvorfor har dere ikke allerede sendt en anmodning om at spanske myndigheter skal kontrollere skipet på mandag?

- Vi har god erfaring med at spanjolene reagerer hurtig når de får våre forespørsler, sier Stensli, som håper på informasjon av verdi om lasten om bord. 

- Tør vi presse EU?  

Norske myndigheter skal tirsdag neste uke ha seminar sammen med EU i Brussel om tiltak mot det omfattende overfisket i Barentshavet.

- Norge kan ikke løse dette problemet alene. Vi er avhengige av at EU får bedre kontroll over sine havner, og havnestatsdirektivet må følges grundig opp, sier koordinator for havmiljø, Maren Esmark i WWF til Dagbladet.no.

Hun frykter at norske myndigheter ikke tør å legge makt bak kravene når problemene tas opp med EU. Selv om Norge i dag har flere bilatterale avtaler med EU-land om felles kontroller, ser mange en styrking av EUs overnasjonale kontroll med fiskerier og havner som den beste muligheten til å sikre Norges interesser. Med bare et fåtall pirathavner kan store mengder illegal fisk finne veien til verdensmarkedene.

- Tør vi å presse EU i dette spørsmålet, eller tar vi andre hensyn, som til laksenæringens eksportproblemer eller ønsket om å eksportere mer gass til Europa, spør hun.

Dagbladet.no har tatt kontakt med skipets rederi i Russland, men har ikke fått svar.

- VI MÅ TA KAMPEN: Maren Esmark i WWF etterlyser en tøffere linje fra norske myndigheter i kampen mot illegalt fiske i Barentshavet.
TYVFISKER: Tråleren «Mount Kent» er har ifølge nederlandske myndigheter omlastet fisk til «Petrogradskij» somer på vei til Spania. «Mount Kent» har de siste årene levert store menger illegal fisk til flere transportskip svartelistet at Fiskeridirektoratet.
AVSLØRT: På dette bildet fraktes flere kasser med illegal fisk fra russiske trålere vekk på kaiområdet i Port Marin i midten av november 2006. Dagbladet Magasinet avslørte den gang omfattende landinger av illegal fisk, uten av spanske havnemyndigheter reagerte mot aktiviteten. Til denne kaia skal «Petrogradskij».
HIT KOMMER SKIPET PÅ MANDAG: Her legger «Petrogradskij» til kai om tre dager. På bildet sees de russiske transportskipene «Regor» og «Rustavi» i november 2006. Om bord «Regor» var det fisk norske fiskermyndigheter mistenkte stammet fra skandaletråleren «Elektron» - smuglet av transportskipet gjennom norsk farvann på vei til Spania.
ILLEGAL: Kassen på bildet er ikke merket med fangstfartøy. Da er det umulig å spore fisken og hvilken kvote den er fanget på. Slik kamufleres illegal fisk, og så lenge havner som Port Marin tar i mot fisk pakket på denne måten kan tyvfisket i Barentshavet fortsette.