Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Seim måtte betale 150 prosent rente

Da oppkjøpet av Mjellem & Karlsen ble planlagt i fjor vår krevde og fikk Den Norske Krigsforsikring for Skib (DNK) en rente som tilsvarer 150 prosent pro anno.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Carl Fredrik Seims selskap, Njari Holding, forpliktet seg til å betale 30 millioner kroner i bonus etter to og en halv måned. Deretter skulle lånebeløpet på 96,4 millioner kroner tilbakebetales innen ett år med 18 prosent løpende rente pluss forsinkelsesrente.

- Er det lov å beregne seg slike renter?

- Ja, svarer underdirektør Kjell Arne Aasgården i Kredittilsynet. -Vi har ikke noe i vårt regelverk som hindrer det, og meg bekjent setter ikke lenger norsk lov noen sperre for slike renter.

Ikke sette maken

- Riktignok pleier Kredittilsynet å oppfordre finansinstitusjonene til å beregne renter som er tilpasset risikoen, men det er første gang i min tid i Kredittilsynet jeg har hørt om en slik avtale, sier Aasgården.

- Hvis dette hadde vært en avtale der en av partene var forbruker eller åpenbart en svak part, ville det vært grunnlag for å gjøre noe, men i en ren forretningsavtale av denne type finnes det ikke noe hinder, sier han.

Reagerte ikke

Låntaker Carl Fredrik Seim reagerte ikke selv på vilkårene.

- Vi reagerte ikke så sterkt på vilkårene. Hadde alt gått etter planen, ville det også vært mulig å gjøre opp i tide, sier Seim til NTB.

Han mener fortsatt at Mjellem & Karlsen var så verdifull at investeringen ikke bare var forsvarlig, men meget god. Selv i dag er status for Mjellem & Karlsen ikke negativ, mener den unge investoren.

Konkursen ødela

- Det var konkursen som ødela hele planen. De tall jeg så tilsa at det skulle være mulig å drive verftet med et brukbart resultat i en periode på opp til 5 år mens flytting til Hanøytangen ble gjennomført, forklarer Seim.

Deretter skulle Marineholmen utvikles som bolig og næringsområde.

- Fregattavtalen tolket jeg slik at den ville sikre drift på Mar ineholmen de første årene og etter fem år skulle selve fregattene settes sammen ute på Hanøytangen, sier Seim.

Han regnet med at leieinntektene til Mjellem & Karlsen Eiendom skulle gi likviditet nok til at utviklingen av eiendomsprosjektene kunne gjennomføres, men var også klar over at det var nødvendig med friske penger.

- Det trodde vi skulle gå greit med et så godt eiendomsprosjekt, men så kom konkursen og ødela alt, sier Seim.

Misforstått

- Du er blitt anklaget for å ha planlagt konkursen fra første stund, hva er din kommentar til det?

- Jeg kan forstå at noen tenkte i de baner da det skjedde, men i ettertid må jo alle se at det verste som kunne skje for Njari og meg selv var verftskonkursen. Derfor forsøkte jeg også meget aktivt å reise penger for å hindre at styreformannen skulle gå til skifteretten, men verken DNK eller andre var villige til å stille opp, sier Seim.

Etter konkursen kom hele eiendomsprosjektet ifølge investoren i en håpløs tidsklemme.

- Vår oppgave ble å realisere eiendommene til noen som hadde midler og muligheter for å få dem gjennomført, sier Seim.

HØY RENTE: Carl Fredrik Seims selskap fikk en rente på 150 prosent. Foto: SCANPIX